Svullet, varmt bakben utan hälta

NathalieFalk

Trådstartare
Hej!

För tre dagar sedan upptäckte jag att min hästs högra bakben var rejält svullet, hela skenbenet. Hon var inte särskilt varm och inte halt så jag red en runda. Hon var hur pigg som helst och svullnaden hade lättat något efteråt. På kvällen var det dock svullet och varmt igen så jag lindade benen. Har provat med jodopaxomslag i natt men ingen skillnad. På morgnarna är det svullet över hela skenbenet men extra spänt en bit upp, typ de översta 10 cm av skenbenet. Detta jämnar som sagt ut sig efter rörelse. Förövrigt är hon frisk, ingen feber, pigg som en nötkärna, äter och dricker som vanligt och ohalt. Troligen har något hänt i hagen då problemet uppstod efter en vilodag.

Blir det inte bättre ska jag kontakta veterinär på måndag, men fram till dess skulle jag mer än gärna behöva lite tips/funderingar kring vad det kan vara. Vrickning? Insektsbett?

Hej!

För tre dagar sedan upptäckte jag att min hästs högra bakben var rejält svullet, hela skenbenet. Hon var inte särskilt varm och inte halt så jag red en runda. Hon var hur pigg som helst och svullnaden hade lättat något efteråt. På kvällen var det dock svullet och varmt igen så jag lindade benen. Har provat med jodopaxomslag i natt men ingen skillnad. På morgnarna är det svullet över hela skenbenet men extra spänt en bit upp, typ de översta 10 cm av skenbenet. Detta jämnar som sagt ut sig efter rörelse. Förövrigt är hon frisk, ingen feber, pigg som en nötkärna, äter och dricker som vanligt och ohalt. Troligen har något hänt i hagen då problemet uppstod efter en vilodag.

Blir det inte bättre ska jag kontakta veterinär på måndag, men fram till dess skulle jag mer än gärna behöva lite tips/funderingar kring vad det kan vara. Vrickning? Insektsbett?

Vrickning låter det inte som, då skulle ju leden vara svullen, och hon skulle halta och bli sämre av rörelse. Lymfangit? Finns det något småsår längre ner på benet, ev mugg eller liknande?

Vrickning låter det inte som, då skulle ju leden vara svullen, och hon skulle halta och bli sämre av rörelse. Lymfangit? Finns det något småsår längre ner på benet, ev mugg eller liknande?
Inga sår eller någonting alls. Jättekonstigt! När jag la på kylbalsam precis så centrerades värmen dock kring kotan, så jag tänker att det kan vara ett tecken på att skadan finns just där?

I värsta fall är det en lindrig senskada. När min häst fick en lindrig senskada mitt på senans utsida så blev hon just jämntjock i benet från knät ner över kotan, var helt ohalt och verkade inte ha ont ... Vet kunde dock känna skadan vid palpation av senan och det bekräftades sedan vid ultraljud.

Höjd temp eller höjd puls? Temp = max ca 38,5 och puls bör vara under ca 40 bpm (vissa hästar har ca 40 som vilopuls men det har jag bara stött på ett par gånger). Om dessa är högre än normalt skulle jag ringa vet. Om inte låta hästen vila ett par dagar och se vad som händer, om svullnaden inte går ner så är det dags att ringa vet.

Nu har svullnaden äntligen börjat gå ner efter att ha toppats i lördags. Gissar att hon har haft ett litet sår (har kunnat ana vätska från en liten punkt och sett en grön liten prick på bandaget, vilket jag antar är var). Har därför rengjort och desinficerat + lindat över nätterna. Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll, annars får vi åka till vet.
Tack för alla svar! :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min pålle hoppade rätt in i kulhandsken på transporten med ena bakbenet, det blev som ett hack, 2-3 cm på framsidan av skenbenet (om man...
Svar
2
· Visningar
3 044
Senast: Messy
·
Hästvård Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss. I...
Svar
13
· Visningar
4 222
Senast: alice
·
Hästvård Ja, hästen min har lyckats igen. ;) I söndags när jag tog in honom var han svullen som på en "bula" på insidan av vänster bak. Ingen...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama