Svullet skap

Apollo 13

Trådstartare
Killen verkar ha reagerat på flugorna massor iår! :eek:
Han har stora sår i armhålorna och på bringan, och massa småsår på skapet som även svullnat upp MASSOR. Försökte få tag på veterinärn men hon hade tyvärr inte tid, får heller inte tag i distriktarn. Eftersom han inte håller på att dö eller något så tänkte jag avvakta tills imorgon men tänkte att det kunde bra att få lite råd och tips.

Det verkar absolut som att det är flugorna som gjort att det svullnat upp, det konstiga är ju bara att det knappt varit några flugor än! (hur ska det då bli i sommar :eek:) Vad kan man ens göra åt ett skap som ser ut som en handboll?
Han kissar inte inne i boxen utan bara ute så jag kan inte helt 100 säga att han kissar, men han verkar helt bra i övrigt, den enda skillnaden är att det riiktigt svullet och att han inte vill att man ska ta där (annars är det det bääästa han vet att bli kliad på kastratärret)

Är det ens rimligt att det är flugorna? Vad kan man göra?

Tack

Sv: Svullet skap

Flugorna vet jag inte men det kan väl vara knotten!

De första betten brukar vara de "giftigaste" sägs det och visst kan dom reagera på det.

En av mina valacker fick förra året ett bett av något på skapet och svällde å det grövsta, det blev giant stort!

Tog ungefär en vecka innan det gick över helt, flera dagar innan det var synbar förbättring. Kan ha varit getingstick?

Han var varm och svullen, gjorde inget åt det, var bara att avvakta och kolla så han inte var allmänpåverkad såklart.

Hej Min häst hade ett melon stort skap för några veckor sedan, dock ej pga flugor. KOntrollera att hästen kan kissa(viktigt) låt den stå i boxen tills den kissar bara så du vet att den funkar som den ska...Annars måste vet sätta i kateter.
Prova med att longera, rida, köra hästen HÅRT i en timme...
Då kan svullnaden avta...
Min häst hade troligtvis en allergisk reaktion.
ortisontabletter och motion gjorde susen.
Lycka till...

Min häst fick oxå en reaktion på små krypen för något år sedan, vetrinären rekomendera mig att smörja in skapet med 4-ess salva på flug/knott/broms perioden, ett tips men skulle helt klart kolla upp med vetrinär ang svullnaden..
hoppas det löser sig!

min valack reagerar precis likadant om jag inte hinner före insekterna! i år var jag för sen igen, han hann bli biten och svullna upp.

"smälter" fyra ess/skillingarydsalvan/tjärsalvan genom att låta den stå i bilen i solen hela dagarna, sen är den lagom konsistens för att vräka på runt skapet. problemet är första dagen när hästen fortfarande är öm på svullnaden. sen ger det verkan och ju mindre biten han blir går svullnaden ner - jag kan förebygga genom att vräka på insektsmedel.

Nu de senaste åren har min gammelponny börjat tåla att jag sprayar honom med insektsmedel även kring skapet. använder apotekets "mygga", när småsåren läkt har jag sprayat på den dagligen och nu är skapet i normal storlek :)

Fick tag på vet igår, har stått och kylt med is och masserat honom för att få ut snoppen på honom. Körde upp hela armen för att leta också :o men hittade inget. Vi vet fortfarande inte om han kissar, men nu står han inne sedan igår vid 8 och vi tänkte vänta ut han.

Distriktarn är ringd och ska komma i em och plegga för o se om vi kan få ut snoppen. Blir de inge kiss så blir det in till klinik och söva i värsta fall :(

Köp gammal hederlig tjärsalva och kleta på en massa... det hjälper om det är överkänslighet av knott o mygg iallfall..

Liknande trådar

Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 482
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej. Jag börjar bli orolig för min valack som har EXTREMT svullet skap längst ut. Den är normal först men sen svullnar det upp längst ut...
2
Svar
22
· Visningar
5 572
Hästvård Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär...
Svar
14
· Visningar
13 355
Senast: Soffan74
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 030
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka