Svullet skap

Marita73

Trådstartare
I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes veterinär ut direkt och han går nu på penicillin och smärtstillande. Febern har äntligen gått ner men han är fortfarande rejält svullen.

Jag tror personligen att han fått en allergisk reaktion då han under våren alltid svullnar lite då knotten kommer. Finns det antihistamin till häst? Har någon varit med om liknande?

Bild på skapet i fredags.

IMG_6307.jpeg
 
Stackare :cry:

Stämmer feber med allergisk reaktion?
Har ni lyckats tvätta rent så det inte är skit som spökar

Pratade med min veterinär i våras om antihistamin just pga knott bett, hon påstår det inte längre går att få tag på (brukar vara väl uppdaterad)

Krya på er!
 
Stackare :cry:

Stämmer feber med allergisk reaktion?
Har ni lyckats tvätta rent så det inte är skit som spökar

Pratade med min veterinär i våras om antihistamin just pga knott bett, hon påstår det inte längre går att få tag på (brukar vara väl uppdaterad)

Krya på er!
Jag vet faktiskt inte, känner att jag inte har tillräcklig koll här. I fredags hade han 39,9 och hela han var varm. Nu är han nere på 38,3 men är fortfarande rätt svullen.
Efter medicinering kunde vet komma in med handen i skapet och känna efter, när jag försökte innan fick jag bara in två fingrar pga svullnaden.
 
Jag vet faktiskt inte, känner att jag inte har tillräcklig koll här. I fredags hade han 39,9 och hela han var varm. Nu är han nere på 38,3 men är fortfarande rätt svullen.
Efter medicinering kunde vet komma in med handen i skapet och känna efter, när jag försökte innan fick jag bara in två fingrar pga svullnaden.
Låter mer som någon inflammation än allergisk reaktion med den febern tycker jag.
 
Många ger antihistamin till knottallergiska(eksem) hästar, jag också.
0,2-0,4mg/kg. Cetirizin används mest till häst och jag har både på recept(större förpackning) och köper Vialerg. Om det hjälper vet jag inte, heller inte om det hjälper en såndär reaktion, allergi eller inte.
 
Kändes högt med 39,9 för allergi, men jag kan mycket väl ha fel.
Det och så kraftig svullnad kändes mer som inflammation för mig bara.
Eller något helt annat...
Jag har själv haft 40+ pga allergi.


Givetvis är det en inflammation, men det behöver inte vara det enda det är. En allergisk reaktion fungerar ungefär som vilken infektion som helst, eftersom det är det kroppen tror att den har. Och ger således samma symptom. Det blir då en inflammatorisk process i kroppen där feber kan ingå, även om det inte alltid behöver vara så. (Precis som att de flesta inte får feber av förkylning, men många av influensa). Det beror på hur stor dos av allergenen man har fått och hur allergisk man är. Det kan givetvis lika gärna vara en infektion - och inflammation därav givetvis.
 
Aramis har inte Anaplasma men ligger lite lågt i jod, protein och magnesium.
Vi har helt övergett penicillin, nu får han Omeprazol (heter annat men är samma) och antiinflammatoriskt/smärtstillande. Han har legat mellan 37,5 och 38,2 de senaste tre tempningarna.

Vi vet fortfarande inte vad som är orsaken till det hela.
 
Aramis har inte Anaplasma men ligger lite lågt i jod, protein och magnesium.
Vi har helt övergett penicillin, nu får han Omeprazol (heter annat men är samma) och antiinflammatoriskt/smärtstillande. Han har legat mellan 37,5 och 38,2 de senaste tre tempningarna.

Vi vet fortfarande inte vad som är orsaken till det hela.
Vad jobbigt det måste vara att imte veta orsak.
Tror man att de avvikande värdena beror på någon störning i magtarmsystemet eller varför ges omeprazol?

Hur är det med svullnaden nu?
 
Vad jobbigt det måste vara att imte veta orsak.
Tror man att de avvikande värdena beror på någon störning i magtarmsystemet eller varför ges omeprazol?

Hur är det med svullnaden nu?
Han har känslig mage så han får det för att inte bli dålig av den andra medicinen. Höst, vinter och vår får han loppfrö för att hålla bajset normalt. Utan det får han rejäla mängder vätska som rinner längs med benen.

Svullnaden har gått ner till hälften ungefär.
 
@Marita73, han kan inte fått något getingstick eller ormbett? Just vid ormbett är min erfarenhet att det svullnar rejält. Svullnaden brukar också gå neråt. Till exempel om hästen blir ormbiten i bogen går svullnaden nedåt i mjukdelarna på närmaste ben.
 
Han kan inte fått något getingstick eller ormbett? Just vid ormbett är min erfarenhet att det svullnar rejält. Svullnaden brukar också gå neråt. Till exempel om hästen blir ormbiten i bogen går svullnaden nedåt i närmaste ben.
Så kan det vara! Två veterinärer har tittat på honom men inte sagt något. Jag har hela tiden trott på någon slags allergisk reaktion.
 
Har han ödem framför skapet också, under buken? Ser ut så på bilden.
Han var extremt uppdragen i buken så han såg väldigt konstig ut. Det har släppt helt nu och han ser normal ut i både buk och framför skapet.
Han har dock fått tidigare av något insektsbett, för massor med år sen. Det blev som en stor vätskefylld fläck på 20*5 cm på sidan av magen. Då fick jag någon slags gel som jag smorde med så det gick ner.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tidigare i veckan svullnade Noras ena örsnibb upp lite, och dagen efter den andra också. Jag tänkte att det kanske var början till...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 495
Senast: Huggorm
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 315
Senast: Soffan74
·
Hästvård Upptäckte tidigare idag att min valack är extremt svullen vid skapet. Det är riktigt spänt och hårt. Ringde vet som tyckte att jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 984
Senast: Dull
·
Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 741
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp