Svullet skap....

SandraM

Trådstartare
Kollat lite efter andra, men bara hittat gamla trådar....

Men min valack kom in idag med ett svullet skap. Jag tvättade och kollade han noga. Det verkar bara vara det på utsidan och förhuden som är svullen.

Han kissar som vanligt och han hade ingen feber. Jag ringde vet och de tyckte jag kunde avvakta då han kissar och äter och i övrigt ser ok ut.

Är det någon som vet vad de kan vara?? Stenar? Nån infektion?

Tacksam för svar!! :)
/ Sandra

Sv: Svullet skap....

Förhudsinfektion?
Vet inte hur vanligt det är på häst, men det borde ju förekomma. Är dock inte säker på symtomen.

Äldre hästar som står stilla får ibland ödem i skapet. Har annars upplevt att t.ex en spark på sidan av flanken kan ge en svullnad som pga. tyngdkraften flyttar sig nedåt till skapet då det är den lägsta punkten (det samma gäller sparkar mot bringan som kan ge svullnader/ödem mellan frambenen).
Om han inte är varm eller öm skulle ag inte bekymra mig så mycket över en evt. infektion.

Han är lite varm, men inte alls öm. Det verkar vara skönt när man är där. Så ont verkar han ju inte ha. Sen kissar han som vanligt.

För de har ju uppkommit under dagen, var inget där i Fredags. Får se hur han ser ut idag, annars blir det väl att slå en pling till veterinären igen...

Han var idag lite uppdragen i ryggen...Som om han är irriterad högre upp oxå... Han hade svullnat på sig mera under natten, men har kissat. Han har ätit upp sin mat och ingen temp....

Ingen som vart med om detta??!
Jag ska ringa om tid till klinik i morn...

be vet komma ut och ge lugnande ist för klinikbesök. när hästen får lugnande hänger den ut penis och vet kan undersökta hela ytan..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025