svullet ben

linnsan

Trådstartare
min kiompis har en travare som har ett svullet ben ......:(
hon undrar om hon ska lägga på kylande elle värmande.....tacksam för svar...:)

Sv: svullet ben

Jag tycker hon ska linda benet...om det nu sitter nere i benet!
Nu vet jag inte om det är bak eller fram hästen är svullen. Men linda båda benen så hon inte står och överbelastar det andra!

Akut skada, KYLA
Efter någon timme, VÄRME
Minns inte exakta orden, men det var så vet. sa åt mig att man kunde veta vad man skulle använda sig av.

Vet hon varför benet är svullet?? Det kan kanske spela in på behandligen, så att säga

det är svullet i vänster bakben vid kotan.....hon slog sig när hon var ute och red....snubblade till på något.....

Då skulle hon nog ha spolat det med kallvatten direkt dom kom tillbaka.
Men nu när det gått ett tag så är det nog bäst att bara linda ett vanligt stallbandage.
Och om hästen inte verkar ha ont så är det bara att rida, fast lite lugnare än vanligt. Har den ont så kanske det är skritt som gäller några dagar. Men det brukar gå över ganska fort om dom bara slagit sig lite:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag överbelastade mitt högerknä vid en vandringsresa med mycket klivande upp och ner för branter (bergsmiljöer). Det har aldrig gjort...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Sigma
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 794
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka