svullet ben

Cilla

Trådstartare
min 15-åring sväller uvanför kotan på höger bak efter hon har blivit riden.
ömmar inte, haltar inte, visar inta orenhet eller obehag på något som helst sätt.

om man följer senorna neråt, så är hon torr hela vägen fram till ~3cm ovanför kotan, där det blir en väldigt tydlig kant och svullnaden blir tydlig. känns som en liten avlång balong.... :confused:
inte stenhård, men klart fylld.

spelar ingen roll hur många kilon hon har på ryggen eller vilket typ av arbete hon gör.

någn som har nån erfarnehet av detta?

Sv: svullet ben

Verkar som om det "fylls" när blodcirkulationen kommer igång ? Vore jag du skulle jag kolla upp det hos en veterinär. Eftersom det är när hästen är i rörelse. Sen kan det ju bero på en hel massa andra saker också men kolla upp det för säkerhets skull :)

hon har alltid varit lite gallig på båda bak, men detta kom väldigt plötsligt och vill inte ge med sig....

Jag hade nog kollat upp det iom att det kommer vid rörelse och att hon inte har haft det tidigare.
Att det är en vanlig galla känns för mig inte rätt då dessa brukar gå ner vid rörelse.

percis min tanke.....

hon är ju inte svullen efter en natt på boxen, utan bara när hon rör sig.

känns inte som att Butta är nn bra lösning heller, så det blir väl att lasta henne och dra till ATG för undersökning.

uppdaterar!

vi har varit på ATg idag med hennes bakben.
dommen lyder som följer:
Inga förändringar på senor eller "nånting". Ringbandet något förtjockad, kotbenskiddeväggen lindrigt-måttligt förtjockad, men en del "nånting" "nånting" ev ett litet bråck vid knölen.
(kan inte läsa vad som står inom "nånting, veterinärer och läkare ni vet!!!!)

6 veckors skritt, kylas efter ridning och lindas för stöd och för att hålla svullnad nere.
sen succesivt öka arbete igen.

ska bli ororlig om hn inte går ner i svullanden som hon gör nu eller blir halt eller visar orenhet.

Skönt att få kollat upp det iaf! Nu får vi hålla tummarna för att det ger sig och att hon blir helt bra:)

ja, riktigt skönt!

känns ju inte så bra att gå runt och gissa sig till vad som kan vara fel...

ringbandet syntes riktigt tydligt när hon blev rakad. ska försöka fota, så ni får se hur det ser ut.

Liknande trådar

Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: sandrafors
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: bapro
·
P
Hästvård Jag har en foderponny som jag nu haft i ca 5 månader. För exakt 2 veckor sedan (14 dagar) var ponnyn i fråga plötsligt halt. Märkte...
Svar
10
· Visningar
1 765
Senast: Gisburne
·
Hästvård Min häst har förmodligen fått ett ormbett. Bettet sitter vid armbågen, och man ser relativt tydligt de 2 tänderna. Det är rejält...
Svar
4
· Visningar
3 055
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka