Svullet ben...hur länge?

Tiili

Trådstartare
Min häst lyckades på juldagen fastna med ett bakben genom boxgallret och hittades där av morgonfodraren:( Efter en lite dramatisk loss-tagning med veterinär o lugnande och såg o allt så stod han på alla fyra och vet. tyckte inte det verkade som nåt var av...Dock var typ all päls och hud på insidan av kotan och nedanför "bortbränd". Han var inte halt (har aldrig varit synbart halt) utan såg bara stel ut och unde inte riktigt vinkla

Min häst lyckades på juldagen fastna med ett bakben genom boxgallret och hittades där av morgonfodraren:( Efter en lite dramatisk loss-tagning med veterinär o lugnande och såg o allt så stod han på alla fyra och vet. tyckte inte det verkade som nåt var av...Dock var typ all päls och hud på insidan av kotan och nedanför "bortbränd". Han var inte halt (har aldrig varit synbart halt) utan såg bara stel ut och kunde inte riktigt vinkla kotleden pga svullnad.
Han käkade butta och vet. var ute och kollade på honom efter några dagar och tyckte han såg ok ut under omständigheterna. Stod på boxvila ca 1,5 vecka tills svullnaden lagt sej lite och vi var då iväg på klinik och böjde, röntgade, longerade, ultraljudade och kollades av kiropraktor och han var helt ren på allt. Fick en omgång butta till för säkerhets skull och stod härefter på boxvila/sjukhage med 10 min promenader 2 gånger per dag i ca 4 veckor. Började sen skritta honom uppsuttet och efterhand trava lite grann. Nu har jag satt igång honom lite mer och rider i alla gångarter och han känns jättefin men han är fortfarande svullen, eller typ hård från kotan och ner på insidan samt är han ibland lite tjockare i det utsatta benet. Senan känns inte svullen utan mer på insidan av benet och den stora blodådran som går på insidan av bakbenet är lite större på detta ben. Jag har inte kunnat se nåt mönster i när han är svullen mer än att han är mer svullen på morgonen än när han vart ute, samt när det är varmt ute..??, svullnaden blir bättre efter ridning. Nu har det ju gått 4 månader, är det normalt att han fortfarande är svullen och är det så att han kanske kommer förbli sådan?

oj vad långt det blev...:p

Sv: Svullet ben...hur länge?

Det är ju veterinären som måste svara på de där frågorna.

Men rent generellt så kan de få en kvarstående svullnad efter skada, som då enbart är kosmetisk. (Det måste ju bekräftas med veterinär dock att det bara är kosmetiskt).

Vad gäller det att han är mer svullen/stasad när han stått inne och när det är varmt men mindre när han ridits kan hänga ihop med cirkulationen och behöver heller inte vara annat än 'skönhetsfel'.

Antagligen har ju blodcirkulationen till området varit rejält 'strypt' när han satt fast i gallret, och han kan ju fått vävnadsskador som aldrig riktigt kommer gå bort, men som som sagt förhoppningsvis inte behöver vara något som påverkar.

Men det bästa är ju att du kollar honom en gång till med vet så du får säkra svar och inte behöver oroa dig =)

Om det varit svuillet en längre tid så är ju vävnaden också uttänjd och vid dålig cirkulation när hästen står inne tex så blir det mer svullet, men det brukar långsamt bli bättre. Det kan ta tid. Men kolla med veterinären i första hand.

Det kan ta lååång tid.. Prova BoT: s skydd..hjälpte min kompis häst MASSOR när hans sena gick av..han såg ut som f*n i benet en lång tid efter det var utläkt men BoT hjälpte!

Jag hade absolut gjort en utredning på hästen. Det kan räcka med en liten skada som sedan blir värre ju längre hästen går med det. Tyvärr inte helt ovanligt vid incidenter. Något litet påbörjas, och sedan går hästen och förvärrar det hela.

Grattis och välkommen till min värld.
Dock var min mer illa däran och är idag, två år senare inte helt 100% återställd.

Veterinärkollar och sen equiterapeut krävdes rätt länge och benet var säkert svullet mer eller mindre ett år!

Önskar er all lycka till!

Men det står ju:

Stod på boxvila ca 1,5 vecka tills svullnaden lagt sej lite och vi var då iväg på klinik och böjde, röntgade, longerade, ultraljudade och kollades av kiropraktor och han var helt ren på allt.

Duger inte det menar du?

Jag skulle också gjort en till utredning eftersom att den förra gjordes rättså direkt efter händelsen. Det var trots allt fyra månader sedan det hände och hästen är fortfarande inte återställd och då anser jag att det är hög tid för en ny utredning.

Tack för alla svar:)

Jag börjar också fundera på om man skulle ta och åka och checka av honom igen, bara för säkerhets skull.

Nere runt och under kotan tror jag ju dock att vävnaden blev så pass skadad så att där kommer han kanske förbli svullen, det sa även veterinären. Men är lite nojjig över att han är lite svullen i benet emellanåt...dock verkar det inte vara något han själv är bekymrad eller påverkad av.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård När jag hämtade min lilla kotte i hagen för drygt en vecka sedan i hagen så hängde ena kastanjen på ett bakben rakt ut :crazy: Jag fick...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: bunny
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 899
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 941
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka