svullen...

M

mellie85

hästen jag har hand om är jättesvullen under hasen på vänster bakben, han har vart det i ca en vecka men det har varken blivit bättre eller sämre och han är varken halt eller varm eller har nått sår på benet.
Det är heller ingen liten svullnad utan benet är rejält svullen, vad tror ni det kan vara?
Hans ägare är veterinär och blev förskräckt när han såg svullnaden men inte heller han hitta någon hälta....han sa att vi skulle avvakta lite och se hur det utvecklar sig...är det någon som varit med om samma sak?

Sv: svullen...

Min foderponny har samma sak!! Fast hon har haft det mycket längre kanske 1 år, inte varm, ingen hälta, bara svullen! Hon går jättebra när hon rids o har mycket liv i sig. Hon ser inte skadad ut eller det syns inte att hon har ont på ngt sätt! Jättekonstigt!
Idag var det lite varmt , men inte på hoven bara fram men inte på senan. Jag gick ut på en promenad o det gick över....
Jag börjar undra vad det är. Har ringt till hon som tar hand om henne från ägaren och hon sa att hon alltid vart svullen.
Hon har ett gammalt sår , men det har läkt sedan 2 år sedan. Kan det vara det? Vet inte.. men jag skulle just börja en tråd om detta och bums så stod den framför mig!
Berätta mer!! Hur mycket går din häst/ponny? Tävlar den ngt?vad?
Vad äter den? Hur mycket går den i hagen? Hur är den o rida?

Mvh MirkA

hej!
alltså hästen rids regelbundet ca 5-6 dgr i veckan både hopp, dressyr och uteridning.
Pratade med hans ägare och han sa att det kunde va ett sår som han haft när han var föl som spökar igen...även fast det hade läkt kunde det tydligen vara kvar bakterier i benet typ.Kanske samma sak med din häst om den oxå haft ett sår där för längesedan...
Han sa också att det enda man kan göra om det var det här gamla såret var att vänta på att det skulle mogna och medan kunde man rida lite lungt, mest skritt då..

ingen annan som varit med om asamma sak och hur lång tid det tog innan svullnaden hade gått ner?

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka