Svullen spottkörtel, vad kan det bero på?

Z

Zawilca

Fick ett samtal nyligen om att min häst var svullen bakom ganaschen och nojjig som jag är åkte jag ned direkt. Mycket riktigt är hon svullen men bara på höger sida. Ingen feber och hon är inte öm utan verkade helt oberört stå och äta. Kände också på bakbenen och hon var lite svampig men inte så mycket tyckte jag. Tänker på om det kan vara något hon ätit i hagen?

Vet ni vad det kan tänkas bero på, är det allvarligt och vad ska jag vara uppmärksam på? Tänkte avvakta till imorgon och se om det lagt sig något.:)

Sv: Svullen spottkörtel, vad kan det bero på?

Min häst hade det. Han började med att bli svullen bakom ganaschen, sedan mellan. Fick svårt att andas då han svullnade väldigt mycket. Han började även att svullna på bringan,2 bulor. När jag ringde vet. första gången sa de att det bara var spottkörtlarna och att de ger sig självft.

Men han blev inte bättre och vet kom ut, han hade då streptokocker en infektion. Behandlades med penicillin, blev bättre... Men det slutade ändå illa.

Håll koll på att det inte blir nå mera svullnader. Min häst åt som vanligt, hade ingen feber och allmäntillståndet var bra! Ger svullnaden inte ner efter några dagar skulle jag ringa vet!

/ Sandra

Min häst är också svullen precis där :confused:

Varför slutade det inte bra för din? Vad hände?

Han behandlades med penicillin och finadyne... Men eftersom jag trodde på veterinären så väntade vi några dagar med att behandla för att se om det gick ner. De gjorde det, men kom sedan tillbaka ganska fort.

Men, som sagt han svarade på behandlingen... Men han dog tyvärr i somras :cry: och jag tror att infektionen han hade hunnit sprida sig till hjärtat eller liknande. Så hade jag stått på mig och velat ha han behandlad på en gång kanske han hade levt nu.. Men jag litade på veterinären!!

Det är ju bara min teori varför han gick bort... För han var till synes frisk!

Är du säker på att det är en spottkörtel och inte en lymfkörtel?

Försök att titta inne i munnen? Min hund fick en svullen spottkörtel och det visade sig att hon hade en (ofarlig) inflammerad cysta i munnen. Minioperation + antibiotika löste det fint. Tänker att det KAN vara något liknande, något vajsing med tänderna/munnen.

Våra hästar fick för många år sedan svullna lymfkörtlar nästan allihop, veterinären hittade inget fel - de mådde bra hela tiden - och efter några månader gick det tillbaka förutom på en häst, han verkade dock aldrig ha besvär av det.

Jag hade avvaktat men håll noga koll på temp och så att hästen inte svullnar upp så att det påverkar andningen!

På min häst var det både spottkörteln och lymfkörtlarna som var förstorade... Troligen blivit en infektion i spottkörteln. Han hade streptokocker, det är ju inte heller spec svårt behandlat. Men ändå gick det galet... Min häst hade ingen feber och åt och betedde som vanligt.

lymfkörtlarna reagerar ju av en orsak, att kroppen försöker att ta reda på en infektion eller liknade.

Tack för svaren! :laugh: Jag ska strax ned till stallet och då ska jag försöka titta i munnen på henne. Svullnaden har inte lagt sig men hon är helt som vanligt. Hur ser jag om det är spottkörteln eller lymfkörteln?

Spott körteln sitter bakom ganaschen, medans lymfkörteln sitter mellan ganascherna. Kläm och känn om hästen reagerar och tycker de är obehagligt om och hur den känns... Hoppas det ger med sig! :)

Min häst har oxå varit svullen till och från där. Min tränare sa att det kan uppkomma om de har ätit rötter o liknande i hagen (överreaktion på ngt?), nu när det börjar bli lite ont om gräs i hagarna. Vet inte om det stämmer. Min hästs svullnad är nu borta.

Hoppas det löser sej för er!

Ganska vanligt fenomen på höstkanten när hästarna pillar på allt som ätbart kan vara.
Kan svälla rätt rejält utan att det är något allvarligare men håll koll på det såklart.

Det är ett vanligt fenomen, inget konstigt alls. Men skulle de inte gå ner på ett par dar så skulle jag ändå ta prover för att vara på den säkra sidan. Hade ju aldrig kunnat drömma om att denna åkomman skulle kosta min hästs liv...

Lärt mig att man inte ska vara för söker på att sätta "diagnos" själv, eller låta veterinär göra det utan att tittat på hästen. De kan ha fel!!!

*Lite uppdatering såhär någon månad senare om det finns någon liten intresserad*

Jag tog ju ändå ut veterinären samma vecka som min häst var svullen och hon konstaterade att det var melanom, hon är ju skimmel. Hon fick ganska fort därefter ännu en svullnad brevid den tidigare. Veterinären kollade i munnen och allting såg fint ut, det verkar alltså inte ha spridit sig.

Båda svullnaderna (eller knölar snarare) är kvar men sålänge hon inte påverkas av det så är det tydligen inte så mycket att göra åt. Så det känns ändå skönt att veta vad det är och att det inte behöver utgöra någon fara. Hon är ju 19 så det här kom ju då relativt sent. Hoppas att det inte kommer några fler svullnader nu! :)

Härligt att det inte var något annat då och att hästen mår bra!! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 295
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 495
Senast: Krystalline
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat