Svullen senskida

M

Mosegrafinee

Mitt sexåriga dressyrsto har (troligast) fastnat med bakbenet i staketbanden. Detta skedde juldagen! Hon är nu (10 januari) fortfarande svullen på framsidan av hasen och sträcksenans senskidan är vätskefylld. Hon varken är eller har varit synligt halt, jag har varit hos två veterinärer som bägge säger att det nog (!) inte är någon fara iochmed att hon inte är halt, rådet är att fortsätta rida. MEN jag tycker inte hon känns Ok att rida. Detta är en ambitiös och samarbetsvillig häst som plötsligt efter skadan har blivit okoncentrerad och "tittig". Vad göra?:confused:

Sv: Svullen senskida

skulle nog åka in till ngn klinik och få benet röngat/undersökt,nåt fel måste det ju vara om det håller i sig såpass länge och är vätskefyllt...?

Har du provat att kyla ner benet och/eller gått med henne så att hon får igång blodcirkulationen i benet?? Är hon varm?

Skador i sträcksenorna läker oftast bra och de belastas inte så väldigt mycket under ridningen. Om det dessutom bara är senskidorna och inte senvävnaden som är skadad så skulle jag inte tro att du behöver vara orolig. Vad visade ultraljudsundersökningen?

Har både haft vet. hemma OCH varit på klinik med henne. På kliniken konstaterade de endast att hon inte var halt och skickade hem oss igen... Känns inget vidare faktiskt men vad ska man göra, propsa på en behandling av en ickehalt häst?

Vänd dig till en annan klinik/veterinär för en second opinion?

Min - ohalta - donna som kom in med brutalt svullet carpus ena fram, och som på klinik efter rtg och UL fick diagnosen 'inflammerad och dilaterad sträcksenskida', har i tur och ordning fått en kur finadyne, sen sprutats i carpalsträcksenskidan med tuppkam + kortison (och haft totalt 3 veckors boxvila direkt efter skadan), och får nu en kur butta. Komme ev att ombehandlas i senskidan om det krävs.

Varit ohalt 'hela vägen'.

Senast ändrad:

Tack för tipset! Har nu bokat tid hos en annan klinik, ska dit på onsdag och (förhoppningsvis) få skadan ultraljudad. Återkommer med resultatet!

Liknande trådar

G
Hästvård Min oturs förföljda tjej har nu svällt upp i v. bak. Det hela började med att hon blev sparkad i hagen, en reva och två mindre "hål"...
Svar
5
· Visningar
876
Senast: KillerQueen
·
Hästmänniskan Jag tog hem en häst (oreg varmblodstravare, aldrig travtränad, född -99, valack) runt 10 januari 2007. Vi gjorde av någon dum (korkad är...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18