Svullen sena

Freeride

Trådstartare
Min häst har slagit sig på en sena bak precis under hasen, ingen annan häst inblandad utan det har antagligen skett i boxen att han rullat fast eller sparkat i väggen.
Upptäckte det i måndags då var ett område på 5 cm högst upp varmt o mjukt, svampigt, inte så svullet att det syntes mycket, ingen bula på senan eller dyl. Lade snö/lylbandage och har gjort det varje dag sedan dess, och den har blivit mycket bättre, kall, mer hård och mindre svullet.

En duktig vetassistent har känt på den och enligt henne är det bara senan som fått en smäll, inga tecken på att det är en stor blödning eller skada på senan utan mer att det bildats vätska.

Har följt hennes ordination med skritt, kylbandage en gång per dag och nu antiflammatorisk gel var tredje dag.
Någon som har erfarenhet? Tid för att läka? Hur försiktigt igångsättning?
Jag har en veterinär tid på tisdag för att ultraljuda o kolla upp den mer ordentligt.

Sv: Svullen sena

Tid och igångsättning beror väldigt mycket på vad ultraljudet säger. Så det kan vara allt från att börja direkt till flera månader. Men jag tror av din beskrivning inte att det ska tas lång tid.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 232
Senast: clovergirl
·
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Saraoliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31