Svullen sena, vad göra!

K

Kaffikakk

Hej!

Min vänninas häst har svullet höger fram på insidan just nedanför knät, låter som en typiskt sen skada, översträngning. Min vännina är hysterisk och tror att hon måste avliva hästen.
Stackars jänta!
Men inte ska den väl behöva avlivas... :confused:
Alltså den är ju inte blockhalt och för det rikigt otränade ögat kanske man inte ens skulle se att den "markerar".

Vad göra? Vila? Kyla?

Vad är bäst mot överansträning (som jag tror det är)?

Tack för tips! :bow:

Sv: Svullen sena, vad göra!

Veterinär kanske? Vissa skador ska hästen inte röra sig alls, andra röra sig lite och en del röra sig massor.

ring vet, är bättre att du pratar med dom på en gång så det inte blir nått problem sen ...

Vila en vecka, men låt hästen gå i hage. Ring vet om det inte blir bättre.

Vila och Kyl, kyl och kyl. Några gånger per dag i minst 30 min. Spola vatten eller torr handuk och ispåsar som lindas fast över.

Kontakta veterinär.

Tack för hjälpen!

Hur är det med Back on Track på sen skador? Någon som vet?

så här har jag förstått det iaf, man ska kyla först för att minska blödningen och så att skadan minimeras. sen efter typ 48h tror jag det är ska man börja värma för att skadan ska kunna läka fortare, blodcirkulationen ökar med värme och det hjälper till att nybilda celler mm.

Hur är det med Back on Track på sen skador? Någon som vet?

INTE i akut skede.
Jag skulle kyla minst 2 dygn gärna lite ytterligare innan man kan fundera på BoT.
Jag skulle ultraljuda området för att se skadans omfattning innan BoT kommer på.
Är det en senskada kan ju zinkabandage om några dagar vara aktuellt. Hör med veterinären.

Jag skulle tro att hästen visar upp en s.k senvarning, mkt möjligt pga av överansträngning. Ta ut vet för att få veta. Kan behöva lysas för att få besked.

Senast ändrad:

Om ni misstänker senskada:

Kyl benet, max 20 min åt gången.

Jag brukar sedan när benet är ordentligt torrt lägga ett stadigt stallbandage för att hindra senan att svullna mera alt. zinklinda.

Boka en ultra-ljuds tid tidigast 4 dagar efter skadetillfället och håll hästen i sjuk-hage tills den är kollad av veterinär.

Kolla också noga att hästen inte har något litet sticksår eller likande som kan ha orsakat svullnaden! Det kan vara lätt att missa småsår ibland.

En skada på ytliga böjsenan brukar visa sig som en kontur på senan. I allvarligare fall får hästen en "banan". Är hästen svullen på insidan av benet så är det kanske egentligen troligare att det är ett gaffelband eller griffelbenet som fått sig en smäll.

men kyla är ju bara bra om det är inom 48 timmar efter skadan skett, sen är det ingen ide.

TS: säg till ägaren att åka med hästen till klinik och ultraljudundersöka. Om hon nu är så rädd att hon ska behöva avliva hästen borde hon verkligen vilja åka in.
En senskada behöver inte vara särskilt svullen, hästen behöver inte halta eller ara trycköm, den kan ha en skada ändå.
Oavsett typen av senskada är det vila som gäller, sen om det betyder boxvila två månader eller vila i hage är olika.
Se till att hon åker in och tar reda på om det är en varning eller redan en bristning el dyl innan det blir värre. För värre blir det om man inte gör nåt.

" Sv: Svullen sena, vad göra!
Om ni misstänker senskada:

Kyl benet, max 20 min åt gången.

Jag brukar sedan när benet är ordentligt torrt lägga ett stadigt stallbandage för att hindra senan att svullna mera alt. zinklinda.

Boka en ultra-ljuds tid tidigast 4 dagar efter skadetillfället och håll hästen i sjuk-hage tills den är kollad av veterinär.

Kolla också noga att hästen inte har något litet sticksår eller likande som kan ha orsakat svullnaden! Det kan vara lätt att missa småsår ibland."

Precis vad jag skulle rekommendera också :bow:

Kyler senare gör man väl för att öka cirkulationen och hjälpa läkningsprocessen? Så är det ju i alla andra fall....?

Kyler man så det blir kallt blir det en skjuts på blodtillströmningen sen när kroppen försöker "värma upp" igen... Blodtillströmning = läkearbete

Har jag fel?

(Att först kyla för att minimera skadan håller jag med om... )

möjligt, jag ha bara hört att man kan bara kyla i början, men det stämmer kanske det du säger.

TS tänk bara på att man ska linda båda benen, inte bara det skadade. Annars överbelastar hästen det friska.

På insidan just nedanför framknäet - skulle det då vara en gaffelbandsskada? Eller kanske lika gärna en griffelbensfraktur? Kanske har du misstolkat det helt och så är det istället en galla i karpus nedre ledavdelning? Eller ett överben?

Överlåt diagnostiken på de som kan. När veterinären har klarat av den biten är det betydligt lättare att veta vad som ska göras.

Kontakta veterinär. De kanske är något okomplicerat som läker ut på några veckor, men det kan lika gärna vara en skada som kräver behandling och som förvärras för varje dag som ni provar de olika råd ni fått i tråden.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som är ohalt, pigg och helt i sin ordning förutom att en blodkärl nedanför knät "svullnar" efter arbete. Börjar under knät...
Svar
4
· Visningar
3 002
Hästvård Hej! Behöver lite råd från er bukare, nu e det så att mitt fjordsto född 07 har blivit halt, eller hon markerar i nerförsbackar och när...
Svar
1
· Visningar
1 051
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 544
Senast: TantEster
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 719
Senast: Lurvig
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka