Svullen på senan

E

Ella

Är en häst uppe i stallet som hittades i hagen jättehalt på ett framben och dessutom svullen och svampig från knäet och ner till kotan där senorna sitter, alltså på baksidan av benet... Hon ömmar inte vid palpering och är inte nämnvärt varmare i det halta benet än i det andra... Kan det ändå vara en senskada eller vad tror ni? Och vad ska man göra tills veterinären kan komma upp? ex kyla, värma? :confused:

Sv: Svullen på senan

Säkerligen en senskada. Man måste åka till klinik för att ultraljuda och se hur pass allvarligt det är. Kyla på en akut senskada (som detta verkar vara) och värma på en gammal. Fråga vet för säkerhets skull. Jag skulle åkt till klinik.

De behöver alltså inte ömma på en senskada? Ska se till att senan kyls! ska hon stå i box eller är det bra om hon får röra lite på sig?

Senskador ömmar oftast, det är en blödning i senvävnaden. Det kan ju även vara en skada i senskidan (hoppas - mycket snabbare läkning). Böjsenan palperas med upplyft ben. Försök känna var skadeområdet sitter. Med upplyft ben kan du knipsa om senorna och känna ytliga böjsenan, djupa böjsenan och gaffelbandet. Möjligen då också känna i vilken sena skadan finns och hur stort område som är skadat. Omfattningen/djupet av skadan kan du inte känna, där krävs ultraljud.
KYL skadan och begränsa rörligheten tills du fått skadan undersökt. I akut skede riskerar du att skadan förvärras om hästen motioneras. Senskador tar lång tid att läka och konvalescensen är lång. Vid skada i senskidan kan du räkna med 1-2 månader men om själva senan är skadad är det snarare 8-12 månaders läkning.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka