Svullen på halsen

Rambutan

Trådstartare
Tog in hästen för att rida, ser då att han är svullen på halsen, långt bak på ganaschen. Det ser ut som att han har hamsterkinder ungefär. Även liiiite svullen på översta delen på halsen, men där är det ingen bulle utan lite tjockare än vanligt.
Det är ingen hård svullnad, men inte heller vätskefylld, han är inte öm och hittar inga sår eller dylikt. Med största sannolikhet så har han ätit något som gett honom en allergisk reaktion.
Jag tog igår hem dom från betet så dom har gått i sin vinterhage och på gräsmattan idag, vilket dom har gjort många gånger innan och vad jag vet så finns det inget giftigt här.

Han är inte allmänpåverkad, har inte feber eller svårt att andas. Skrittade en liten runda med honom och då var han som vanligt. Har det inte gått ner till imornbitti så ringer jag veterinären men tyckte inte det var något akut att göra ikväll.

Nu till själva frågan, några idéer om vad som kan ha gett denna svullnad???

Sv: Svullen på halsen

Svullen lymfkörtel kanske? Sånt kan komma av konstiga växter som du själv varit inne på..

Det kan ha med att hästen gått med huvudet lågt och gnagt gräs. Min ponny brukade svälla upp på- och bakom ganascherna och det var enligt veterinär inget farligt. Nu kommer jag inte ihåg vad det var som svällde upp -nåt med luftsäckar(?) tror jag det var.
Så länge hästen inte är påverkad alls är det nog ingen fara men är du orolig kan du ju ta ut vet som tittar på det.

Våra hästar får det varje år när de kommer hem från sommarbetet och vinterhagen är grön. Det är inget farligt alls utan kommer av någon växt som finns (har jag för mig) som gör att de svullnar upp i svalget. Det försvinner av sig själv efter ett tag :) Första året trodde jag att de fått kvarka... ;)

Senast ändrad:

Om det är som jag tror så är det är inget farligt alls och har gått ner efter en natt i stallet.

Det kommer sig av att de går på kort gräs, är glupska och betar intensivt för att få i sig gräset. Detta gör att de får i sig lite luft som samlas upp o bildar någon sorts luftfickor i ganascherna.

Våra hästar går på kort gräs och syrrans pålle kommer i princip alltid på vår/sommar in från hagen och ser ut som en hamster-häst, medan min som inte är så hungrig av sig och betar mkt lugnare aldrig ser ut så

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Corax
·
Hästvård Min överviktiga sällskapsponny har betett sig underligt idag och jag funderar på fång. Lite bakgrundsinformation. Äter enbart hösilage...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 200
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka