Svullen/ödem/allergi på ryggen???? Vad kan det vara??? HJÄLP!!!

A

Anna1969

Min häst fick för 3 veckor sen en svullnad/ödem/allergi som ser ut som oregelbundna upphöjningar i huden. Som att nån spillt vatten fast under huden. Var hos veterinär för att jag trodde först han var halt men det var då vi upptäckte dessa ödem. Ultraljudade och konstaterade vätska under huden. Troligtvis en inflammation/allergi, kanske av nåt han fått i sig. Det var mest under sadeln/på ryggen men även lite vid sidan om och även lite på buken. Fick metacam och dom försvann på 7-8 dagar. Har tömkört och sen efter 2 veckor börjat rida men efter 4 ggr i sadeln så har det kommit tillbaka efter 3 veckor på ena sidan av ryggen och lite längre ner. Sadlarna är utprovade o kollade i maj, kanske att dom packat ihop sig lite men marginellt.
Har funderingar på nåt gräset, tvättmedel, höt, bytte vitaminer i samma veva, nytt slags spån... men har egentligen ingen aning. Funderade även på nackbandmask...
Nu visade det sig att ev 1-2 hästar har ringorm i stallet men detta ser inte alls ut som ringorm...
Är det nån här som varit med om nåt liknande???
:confused:

Sv: Svullen/ödem/allergi på ryggen???? Vad kan det vara??? HJÄLP!!!

Fast sen maj kan ju hästen ha ändrat sig en hel del i kroppen. Iom att dte kom tillbaka när du började rida, så skulle jag kolla sadlarna igen hos sadelmakare/utprovare.

Nackbandmask tror jag inte att du behöver oroa dig för, men sadelknutor kan vara en möjlighet...Som de sagts innan så har ju kanske hästen ändrat sig en hel del sen i maj. Sadelknutor kan ja vara vätskefyllda knotor på ryggen och ibland söka sig på andra håll också....Dock är sadelknotor svårbehandlat och de kommer ofta tillbaka, men man kan behandla sadelknutor mes stötvåg... Lycka till!

Det kan säkert vara sadlarna, hade ju tänkt kolla dom precis men då kom detta. Funderade på om det skulle kunna vara nån slags "brännskada" :eek: av sadlarna... Det är ju som blåsor under huden bara det att dom inte är runda utan mer utbredda under ett större område.

Hittade ett preparat som heter AMC isbalsam, som även ska vara anti-inflammatoriskt, det kanske skulle hjälpa till att läka snabbare???

Sadelknutor är det nog inte... dom vet jag hur dom ser ut...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka