Svullen och öm på flanken

Raggartass

Trådstartare
Jag har en valack som har blivit svullen och har ont strax framför virveln på sidan. På båda sidor!!! Annars hade jag direkt tänkt att han blivit sparkad, men vad är oddsen på att det skett på exakt samma ställe på båda sidor.
Han äter och dricker, är inte allmänpåverkad mer än att han sparkar mot unghästen när han kommer nära stället - vilket han ALDRIG gjort under det året de gått ihop.
Jag har varit lite misstänksam tidigare för ca en mån sedan, men då grinade han bara och flyttade sig undan när jag tryckte (som han är lärd att göra), men idag lyfte han bakbenet och visade att det är inte alls ok att du trycker där matte. Jag sätter det i samband med att jag red honom igår, likasom jag gjorde för en mån sedan. Men vad kan möjligtvis skapa problem där :confused::confused:

Veterinär är tillkallad och kommer imorgon, men det vore intressant och veta om någon annan har varit med om något liknande.

ps: han har skitit boxen full under natten, så magen verkar funka.

Senast ändrad:
Sv: Svullen och öm på flanken

Vårt lilla russ hade dragit på sig en låsning i ländryggen vilket vi inte märkte av direkt utan hon svullnade i musklerna som sitter där du beskriver och blev öm. Equiterapeuten har behandlat henne två gånger med resultat:
Piggare russ:)
svullnad borta:)
smidigare ponny:)
Inte illa eller hur?
Det skulle alltså kunna vara något liknande, typ muskelinflammation sm ju i sin tur kan bero på massvis med saker!
Lycka Till och hoppas vet kan hjälpa dig!

Tusen tack för svar :bow:

Det kan mycket väl vara som du säger. Jag upplevde honom som något stel och fyrkantig igår när jag red. Och han är som sagt inte regelbundet riden nu det sista.

Kollar med vet imorgon, och får jag inget vettigt svar ska jag genast leta reda på en equiterapeut. Någon som vet någon i bra Skaraborgstrakten får gärna pm:a. Eller tror ni det kan funka med en hästmassör?

Kan det finnas två träd i hagen som står så tätt ihop att hästen kan ha sprungit genom, fastnat med en smäll och sedan tagit sig loss?
Det hände en fölis i förra stallet, låter som att skadan sitter precis på samma ställe.

Troligen går hästen med spänningar för att den kompenserar för något. Upplever att musklerna strax bredvid virveln hänger ihop mycket med ländrygg/knän/höfter. Så länge inte hästen visar andra symptom skulle jag anlita en ET eller annan alternativare med holistiskt tänk och bra rykte. Och så skulle jag kolla att sadeln verkligen passar. Det behöver absolut inte vara någon fara men om hästen går och kompenserar för något så är det såklart trevligare att försöka få bort orsaken till det.
Håll koll efter andra symptom, man blir lätt hemmablind. Just den här grejen är t ex inget jag skulle gå till veterinär för, men börjar man titta med lite andra ögon på sin häst kanske man också märker att hästen ex. inte använder sina bakben jämnt, har rörelsestörningar som ögat vant sig för mycket vid till den grad att man tycker det är "normalt" osv. Så till slut kanske det slutar med att man drar slutsatsen att det är bättre att åka till klinik och kolla igenom hästen en gång för alla. En seriös ET ska ju dock hänvisa till veterinär vid minsta misstanke om skada.

Idag har han ont i, i stort sett hela kroppen. Blev skitförbannad när jag tryckte på bogen, ryggen, halsen och låret. Undersidan av magen gick däremot hyfsat bra, han markerade men hotade inte. Men RIKTIGT ont hade han runt virveln när jag bara strök försiktigt med handen där.
Däremot så travade han självmant ut i hagen när jag släppte ut honom i morse - så han verkar inte ha ont av att röra sig......

Detta är en häst som är snällheten själv. Har aldrig ens funderat på att stryka öronen bakåt åt en människa eller gudförbjude lyfta på ett ben, inte ens när han fick munnen söndersparkad och därav trasig tand och spricka i käkbenet - då fick man göra vad man ville med honom, och han kunde knappt äta.
Därför misstänker jag att han har rejält ont.

Vet kommer om ett par timmar, han ska ändå se till en annan häst.

Senast ändrad:

Är lite nyfiken på hur det gick med vet?! På det du skrev sedan så kan ju min teori fortfarande stämma, men det kan ju ändå finnas andra förklaringar förstås! Ang det där med massör el equiterapeut så skulle jag inte nöjt mig med massör i ditt läge. Min erfarenhet är att massage fungerar allra bäst vid små spänningar och rent förebyggande. Finns det låsningar och liknande så lindrar massagen men löser sällan själva låsningen vilket gör att problemet finns kvar. Många equiterapeuter masserar ju dessutom också och då får man ju allt det "bästa", vilket jag föredrar framför ren chiropraktik, då spända muskler kan göra att det c behandlat "åker tillbaka lika fort".
Lycka Till!

Ja vet kom och skrev ut metacam, vilket nog var tur för i morse högg han i luften mot mig. Pratade om virus utan andra symptom eller muskelinflammation.

MEN jag tror att jag just löste problemet. Helt appropå kom jag på att vi började med höpåse i boxen till honom för ca 1.5-2mån sedan. Ute får han på marken, och höpåsen hängde vi lågt ner för att de inte skulle stå upp med huvudet. Men antagligen har detta inte hjälpt, utan har påverkat honom helt förskräckligt mycket :cry::cry:.
På den andre syns inga symtom av något slag, men han är unghäst och rids ej.

I ungdomen jobbade jag i ett travstall där det fodrades i höööga häckar både ute och inne, vilket tydligen var helt ok. Men för att vara på den säkra sidan hängde vi påsarna långt ner nu, men jisses det kan inte ha varit bra för dom travarna........

Så nu åker påsarna all världens väg, fortsätter med metacam några dagar och håller tummarna. Tar antagligen ut en ET bara för att kolla upp honom innan jag börjar rida igen.

Ok, vad skönt att du fått medicin till pållen och att du tror att du hittat orsaken! Jag har fått lära mig att alltid utfodra "på golvet" just av de skälet, för visst blir det en onaturlig påfrestning att äta på "fel" höjd, när man äter i flera timmar...
Det låter klokt med en et-koll också, det låter ju som om han kan komma på bättring ganska snabbt!:)
Själv får jag nog ta ut vet imorgon då min lilla prins lyckats få in hoven i lillrussets täcke och stått med benet hängandes där i x antal timmar! Nu är han halt.... Har pratat med vet och han ska komma imorgon om han inte är betydligt bättre imorgonbitti. Suck:cry:
Krya på pållen din!

Liknande trådar

Hästvård *Suck*... sadel j*veln har blivit för trång för pållan och legat och tryckt fram vid/sidorna av manken, rider western så då kanske ni...
Svar
5
· Visningar
865
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka