Svullen mellan has o kota

H

Heraken

Min häst fick för några dagar sedan ett sår på hasen, efter det har hon blivit svullen på benet ner mot kotan och kotan. dock inte där såret är. pillade bort skorpan på såret o gjorde rent med jodopax. Kan svullnaden ha kommit med en smäll hon kanske fick i samband med såret? eller är det såret som spökar? Kan kyllera omslag hjälpa? hon haltar lite, men är allmänt pigg o fräsch, äter och har inga problem med o svänga.

Sv: Svullen mellan has o kota

jag skulle inte välja jodopax att tvätta med utan hellre alsolsprit... då jodopaxen även har en tendens att kunna döda de bra bakterier oxå.
Skulle nog ringa och RÅDFRÅGA en VET. då du säger att hästen haltar lite och att den är så svullen.. Ju fortare det går att få rätt behandling ju bättre utgång blir det juh :)

Lycka till

Jag hade absolut tagit dit en veterinär för att kolla på det. eftersom hon fått en smäll så kan vad som helst ha hänt innuti benet!! Har du tempat henne? Rengör såret med koksaltlösning istället.

Min häst fastnade i staketet och fick massa småsår, dagen efter var hon lite halt men svullen över hela benet även där hon inte hade sår. veterinären sa att vätskan i benet hade gått neråt därför var hon svullen där hon inte skulle vara svullen. kanske kan vara något sådant, jag tycker du ska vänta några dagar om det inte hände och se va som händer. jag väntade i 1 vecka innan veterinären kom och då var hon redan bra, så det var lite onödiga pengar..=) men jag fick svar på min fråga ialla fall =)

jo jag tänkte vänta 2-3 dagar till o se om det blir bättre. Det låter som på din häst.

kolla om det sitter nån sticka eller dyl. i såret, det kanske är ett sticksår? de blir dom ju jättesvullna av och haltar..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 052
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 805
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 223
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka