Sv: Svullen mellan ganascherna
Min foderhäst har varit svullen bakom ganascherna (ned från örat och till bakom käkbenet). Första gången även på sidorna av nosryggen. Vi hade lite panik och ringde veterinären. Kom fram till att det nog var insektsbett eller nån allergisk reaktion. Detta var för en månad sen.
Så igår var hon svullen bakom ganascherna igen... Blev lite orolig först, men gick en promenad med henne för att lugna mig. När vi kom tillbaka var hon som vanligt igen. Pratade med både morgon-och kvällfodraren och de kollade henne åt mig. Inget i morse!!
Men på dan idag när jag var där så var hon svullen igen!!!
Hade även svullna lymfkörtlar. Ringde veterinären och han kom ut efter tredje gången vi pratat. Då hade svullnaden gått ned lite men när jag beskrev hur det sett ut visste han genast vad det var!!
Han sa att det var som luftfickor som bildas i och med att hästarna inte kan få ut all luft de andas in. Inget farligt alltså och det hjälper att låta dem röra på sig. De ska även äta sin mat så högt uppifrån som möjligt så att luften kan "rinna" ut. Han skulle höra av sig igen när han kollat upp vad man kan göra åt det. Det enda han visste på rak arm var operation.... Ska även be honom kolla tänder,så det inte är nåt sånt som spökar med.
Ska tillägga att hon inte var febrig eller hostade. Bara en liten aning snorig, men det trodde han inte var nån fara. Hon var pigg och betedde sig precis som vanligt. Inga övriga sjukdomstecken alltså. Men som sagt, vi får se vad som händer. Och kolla tänderna ska jag göra med.
Ursäkta om jag snodde din tråd... Behövde bara skriva av mig efter en jobbig dag...
Julle!!