svullen mankam

M

Mariell

Vår lilla häst är alldeles tjock och svullen i mankammen. I höstas fick hon massage regelbundet och massören sa att svullnaden i mankammen berodde på vätskeansamlingar och att det gick att behandla med massage. Men det hann aldrig bli bättre och sen flyttade massören (och det blev väldigt kallt och då får man knappt ta i hästen, hon får liksom ont i skinnet när det är kallt ute.)Nu undrar jag om det är någon annan som haft något liknande? Hon verkar inte ha direkt ont i svullnaden, men är lite öm, och skinnet är väldigt spänt. Så vitt jag vet har hon "jämt" sett ut på det viset, vet säger att hon är frisk som en nötkärna och det är ju bra, men det ser otäckt ut. :crazy: vad kan det bero på, går det att bli av med det?

Sv: svullen mankam

Vet att denna tråd är ett par månader gammal, men jag skulle jättegärna se bilder på din hästs hals! Har en islänning som är "svullen" i halsen helt plötsligt. Vet ej varför :confused: heller?? För mycket näring i gräset, någon sorts allergi, knott/myggbett, fett, eller...?

Någon som har förslag till vad det kan vara?

Jag lägger upp en bild på min häst. Det är ju mer än halsen, men man kan se lite grann på bilden hur halsen är väldigt "stor" i en sektion speciellt. Kanske 30 cm mitt på ungefär.

Min häst är pigg och glad. Verkar hur frisk som helst, förutom den mysko halsen då...

hildurihage001.jpg

Jag har fått höra (av en kompis med samma bekymmer fast på shettis) att veterinören förklarade att vissa raser samlar en slags fettreserv i mankammen och att det inte är något att bekymra sig för. De var oroliga för att det skulle vara en allergisk chock av något slag.
Självklart kan svullnaden ara något helt annat, men det kan ju vara en förklaring.
Kan inte veterinären reda ut vad det är?

Senast ändrad:

Så ser min häst också ut fast längs med hela mankammen. Frågade också här för ett tag sen och fick lite tips. Min häst är fet för övrigt och mera motion va ett tips ett annat va massage som din då provat, och någon har sagt mej att dessa hästar har större benägenhet för att få fång, min har inte fått det ännu, tack o lov. För mycket protein har jag me hört, och för mycket mat, fast min kan leva på vatten och ändå vara fet.
Jag hoppas du får något annat bar svar här för jag undrar också :confused: .

Hm att massera bort detta? nja tror inte på det ...skulle snarare tro att det beror på fett och för mycket protein i gräset.

Hur är hästen i hullet?

Liknande trådar

Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
1 058
Senast: tuaphua
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 994
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama