Svullen kota

T

tinystina

En häst som står i samma stall som min häst har ett bakben som svullnar upp ibland. Såg det när jag tog in härom dagen och enligt ägaren har det kommit lite av och till under ett års tid. Svullnaden börjar en bit över kotan och fortsätter ner till hoven. Hästen är inte öm, haltar inte och svullnaden går ner när hon rids. För ett år sedan hade hon lymfangit. Hon är 17 år gammal. Någon som varit med om liknande? Hur skötte ni det?

Sv: Svullen kota

Kan vara ngt liknande eftersom den haft det förr men oftast sätter sig gallorna lite ovanför å på kotorna.
Testa linda benen eller kyla av dem.
Mn att den bara får det på ett ben är lite skumt, annars brukar det vara vanligt att de får på båda sidorna.
Den kanske har ngt i en led eller högre upp, tex rygg som gör att den går å felbelastar hela tiden å anstränger just det benet mer.
Jag skulle ta å diskutera detta med veterinär .

Sv: Svullen kota

"Min" häst har exakt samma. 16 år till nyår o har tydligen fastnat med det benet mellan några stenar eller så en gång. Han är alltid lite gallig båda bak, kommer och går, men oftast då värre på det ena benet. Jobbigt tycker jag men ägaren tycker inget att göra sålänge han inte är halt inget problem. Kan väl iofs stämma, hon känner ju till hurdan han brukar va men jag blir hippokondrisk!!

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
524
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka