Svullen kota

HH_gullet

Trådstartare
hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han fick på sig liniment och fick gå ut i mindre hage, på kvällen kollade jag då var han bara lite svullen över kotan och han är inte halt, dom som hade stallet på morgonen missade att han skulle vara i sjukhage och släppte ut han i den stora som han tydligen sprang ut i :nailbiting: men inte mer svullen för de, liniment och hade lindor på i natt men det är endå en liten svullnad kvar, men fortfarande ingen hälta,
Vad kan de vara? Bi stick? Galler? Eller nått värre om det är kvar på onsdag får veterinär till kallas då det är röd dag i morgon :nailbiting: men vad tror ni att det är? Verkar inte bry sig om det eller ha ont av det? Bruket ha galler bak men inte fram och inte på ett ben?
 
Omöjligt att efter din beskrivning gissa vad det kan vara, men tror inte en sekund på bistick. Vad menar du med "galler"? Är det gallor du syftar på? De är ju i så fall symptom på att något är fel - de är ingen "sjukdom" i sig. En galla yttrar sig inte heller som en svullnad över kota och upp på skenbenet.
Kan i övrigt vara vad som helst. Liniment vet jag inte varför du har på. Bättre att se till att kyla benet ordentligt med kallt vatten, vilket man i och för sig helst ska göra på ett så tidigt stadium som möjligt.
Låt en veterinär titta på det.
 
Varför behandla med liniment? Det kan ju göra mer skada än nytta, beroende på vad det är. Ett bistick hade jag aldrig behandlat med liniment, det är ju en perforering av huden - där varken vill eller får man ha in liniment.
 
Var inte så farligt som jag trodde :) fick en akut tid hos vetrinären igår, och är klockren på alla fyra benen, och leder och sener kändes bra, och svullnaden har nästan lagt sig nu så jag ska bara fortsätta med linementa, och linda och skritta ett par dagar 😊 troligtvis har han fått en spark på mjukdelarna men att jag har gjort helt rätt från början 😊 så är nu lättad ☺
 
Ja
Var inte så farligt som jag trodde :) fick en akut tid hos vetrinären igår, och är klockren på alla fyra benen, och leder och sener kändes bra, och svullnaden har nästan lagt sig nu så jag ska bara fortsätta med linementa, och linda och skritta ett par dagar 😊 troligtvis har han fått en spark på mjukdelarna men att jag har gjort helt rätt från början 😊 så är nu lättad ☺
Vad skönt att det inte var allvarligt. 😊

Jag är nyfiken på varför veterinären ordinerade liniment? Sa hen något om varför du skulle använda liniment eller sa hen något om varför det var bra att du använt liniment?
 
Ja

Vad skönt att det inte var allvarligt. 😊

Jag är nyfiken på varför veterinären ordinerade liniment? Sa hen något om varför du skulle använda liniment eller sa hen något om varför det var bra att du använt liniment?
Det undrar jag också. Låter mycket märkligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 217
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 140
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp