Svullen i skapet...

MittNyaJag

Trådstartare
Ena hästen har alltid haft "liten förhud" eller vad man ska säga, han har varit väldigt nätt mellan bakbenen sas. :)
I förra veckan upptäckte jag att han var väldigt svullen, främst på förhuden men även upp i "ljumskarna". Han var då varm och svullnaden var "hård". Jag skrittade en sväng och hästen var "som vanligt". Efter ridturen var svullnaden lite mjukare.
Nu är han fortfarande svullen, svullnaden är dock mjukare och inte längre varm. Det finns fortfarande kvar svullnad upp mot ljumskarna, främst på höger sida.
Det verkar ömma litegrann när man trycker, men mer så att det är obehagligt än att det gör ont på riktigt. Han är som sagt inte allmänpåverkad, äter, skiter, är pigg och glad och springer utan problem i hagen.

Någon som har någon idé om vad det kan bero på?
Insektssäsongen har ju inte satt igång så det känns inte aktuellt. Kan han ha "fått upp" någonting så det beror på det?

Sv: Svullen i skapet...

Min valack hade samma problem som din för ett par år sedan, också innan insektssäsongen. Hade vet ute som undersökte honom och tog blodprov och urinprov, klämde både invändigt och utvändigt, och de kom inte fram till något annat än att det förmodligen var någon form av allergisk reaktion av fodret. Satt i ett par veckor sedan började det gå tillbaka så sakteliga. Har aldrig kommit tillbaka efter det. Fattade aldrig vad det kunde vara för han hade ätit samma foder hela vintern, och han var inte ett dugg allmänpåverkad.

Skumt.
Häst är fortfarande svullen men igår var de helt mjukt själva "påsen". Däremot någon svullnad/hårdhet upp mot ljumskarna/fram mot buken. Verkade dock inte göra ont och han var pigg som ett troll att rida...
Velar om jag ska ringa ut veterinären eller ara ge det tid just eftersom att han inte är allmänpåverkad..

Detta har även hänt min valack. Han var jättesvullen, men pigg och precis som vanligt i övrigt. Efter ridpasset hade svullnaden gått ner lite och efter ridpasset dagen därpå hade svullnaden gått ner helt. Pratade med vet. och han menade att det troligtvis var ett insektsbett.
Detta var ca två månader sen och har inte kommit tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 183
Senast: Hedwig
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Hej och hå. Hur sjutton kan man skydda skap/ljumskar/insida lår från de bitande odjuren? Främst utomhus, typ i hagen och eventuellt vid...
Svar
4
· Visningar
1 775
Senast: MonteRose
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 097
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka