Svullen i skapet!

Pilot

Trådstartare
Min valack har blivit VÄLDIGT svullen i skapet, tänkte ringa veterinären imorgon och fråga om råd. Men tänkte att ni hade kanske några idéer om vad man kan göra?:bow:
Det är så att jag har vart borta en vecka på påsklov, och har haft andra som har sett till honom. Det har ju framkommit utav alla flugor (samt lite mygg) som har satt sig på skapet, och i ljumskarna och sugit blod. Man ser små koagulerade blodfläckar (mycket!). Även i virveln vid skapet, samt framme på bringan har de vart och sugit. Är så klart orolig för att de ska lägga ägg i såren, som det blir i virvlarna.:eek:
Eller de kanske inte gör det?
Han är så klart väldigt varm också på skapet, har tagit tempen, 37,3. Har däremot ingen aning om de är hans normalt temp :crazy: Men han verkade pigg och glad när jag kom, ätit och druckit utan problem, har så klart vart väldigt varmt idag.

Vill gärna ha råd!

Sv: Svullen i skapet!

Det är insektsbett, går över på ett par dagar. Min tvååring hade ett skap i handbollsstorlek i förrgår. I dag är det klart på väg ner mot normalstorlek.

Låter inte som mygg utan knott, med tanke på fläckarna av koagulerat blod och svullnaden. Och de är giftiga, vid extrema angrepp kan hästar dö av knottangrepp. Ta in honom, tvätta av skapet,smörj med ej för starkt inseksmedel. Om han går ute dygnet runt bör du försöka ta in på natten.

Min ettårshingst blev oxå väldigt svullen i skapet nu i helgen (såg ut som han hade två gigantiska extra-testiklar), jag tvättade lite o smetade på insektsmedel och svullnaden lade sig efter 2 dgr. Han var för övrigt pigg o åt som vanligt. Skulle tro att det var extra ettriga insekter som varit på honom..

rengör du regelbundet skapet på honom?
det är ett måste det fastnar massor av svart gega so man måste ta bort eller måste och måste men det är bra om man gör det.
annars kan det bli inflamationer där.

Därom tvista de lärde. Jag har haft valacker i många år och aldrig rengjort ett skap. Har heller aldrig haft några problem. På djursjukhuset i Helsingborg avrådde man bestämt från att pilla. Är medveten om att där kan förekomma undantag. Någon nämnde betäckande hingstar exvis och ifall hästen fått en inflammation. Men aldrig rutinmässigt.

Nix, jag rengör inte skapet regelbundet varken på honom eller på mina 2 andra valacker o jag tycker inte att det samlas så hemskt mkt "skräp" där heller. Rengjorde endast utsidan sas o pillade inte på snorren eller precis där den kommer ut..
Har precis som föregående talare hört att man inte ska pilla mer än absolut nödvändigt.

Hej

Min häst fick svullet skap av insektsbett för 2 år sedan och veterinären fick komma ut och ge honom penicillin för att få bort svullnaden.

Så går det inte över på ett par dagar så är mitt råd att kontakta veterinären.

Min valack har också blivit jättesvullen i skapet och det är väldigt varmt. Kan ju vara ngt insektsbett. Har varit så i ca 2 dagar nu, så jag tänkte ringa till veterinären imorgon och rådfråga.

//Sofie

*delvis kl*
Tack för alla svar, oturligt nog så har jag inte haft tillgång till internet och kunnat kolla svaren :mad:
Men, pratade med hästmänniska, som sa tvätta med Alsollösning, vilket jag har gjort, två ggr om dagen. Jag tror i kombination med detta och att det har blåst, så är det numera normal size :D

Men bra råd om det råkar hända igen:crazy:

Min häst har med problem med svullet skap, dock har de inte med mygg & sådant att göra.
Först har jag vart & tvättat inne i skapet när de var jättevsullet. Då var hela skapet svullet. Svullnaden gick ner efter ett tag. Men nu är de svullet igen. Så vi ringde vet. & så fick vi tipset att han skulle pli pleggad & sådär så han ska slappna av så att snoppen åker ut, så man kan tvätta sjävla snoppen. Eftersom att min häst inte gillar när de är snoppen man ska tvätta så måste vi plegga honom.
De bildas ju en massa äckelpäckel där emellan, & min häst är ganska dålig på att 'slanga ut' så.
Hoppas bara det blir bra efter detta & att de inte är någon svaminfektion min lille polle har råkat ut för.
Fast iofs, har han haft lite problem med etta hos sin förra ägare med men.

Men ett tips är att tvätta där lite då & då! :)

Hmm. ja han blir ju rätt 'äckel päckel', men jag fick däremot rådet av en Vet, att om det inte blir "komplikationer" så ska man försöka låta det vara så mycket som möjligt. Då om man tvättar så stör man bakteriefloran (tror jag det var) så det kan bli ännu värre :confused:

Hmm. ja det är ju inte lätt. Nu har insekterna börjat gnagga på honom igen, så man vill ju inte att det ska svälla upp igen.. :mad:

what to do?

jag hade samma bekymmer med min gamling för många år sen fick då rådet av vet att det skulle tvättas lite då å då.gamlingen hade ståt länge efter en skada så han blev inte duschad varje dag som när han tränades så vet kallade det att han hade dålig intim hygien sedan dess tvättar jag lite då å då vilket har funkat dom sista 18åren
mvh Tail

hmm. ja jag lär ju få testa och se vad som funkar :smirk:
men just nu så tvättar jag med alsollösning, och smörjer på hästsalva, försöker att undvika göra det var dag. men blir det värre så får jag väl tvätta hela dasen..:p (med vatten)

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka