Svullen i ben, varm hov ??? *Läs*

MizzFail

Trådstartare
Jag fick in min ridtravare lite svullen i vänster fram och markerade jätte lite på höger fram..
Idag när jag kom till stallet var han jätte halt, han är en häst som med vilja och glädje gör allt man ber honom om och som älskar rörelse (såklart :laugh:).
Men idag fick jag bokstavligen dra i honom för att få honom ur boxen (han hade redan blivit insläppt när jag kom).
Kände såklart igenom benen när jag fått han uppställd på stallgången. Han skakade i vänster fram knä och var som sagt väldigt svullen i det benet och hade ökad värme i de.
Tog in honom i spolspiltan efter många om och men och sköljde benen med kallt vatten. Insåg när hovarna höll på att torka att höger fram hov var varmare (den torkade dubbelt så fort som den andra).. :(
Han har aldrig haft problem förut, förutom förslitningar i framknän sen travet men de är väl en annan sak.

Är väldigt orolig för honom.. Stallägaren har själv hållit på med travare och han tyckte självklart inte att hästen ska ut, så han får vara inne dom kommande dagarna !

Tänkte på hovis, min hovis är väldigt van och eftersom att det handlar om varma hovar kan han ju iaf få titta. Men nej, han hade inte tid..

Någon som har någon idé ? Ska givetvis ta ut vet om ingen förbättring verkar ske men man kan ju alltid höra sig för om någon varit med om något liknande ! :crazy:
 
Sv: Svullen i ben, varm hov ??? *Läs*

Om hästen står o skakar och har väldigt ont och inte vill gå hade jag ringt ut jourhavande veterinär direkt. Har den feber? Inget att tveka på
 
Sv: Svullen i ben, varm hov ??? *Läs*

Han stod och darrade typ, inte skakade som att han i nästa sekund skulle falla ihop... tror jag uttryckte mig lite fel.
Nej han hade ingen feber men det syntes att han hade ont. Förra vintern hände en grej med samma hov som är varm nu, han kunde inte gå då heller, fast då var det ännu värre med gåendet och fick boxvila i en vecka, sen var allt bra..
 
Sv: Svullen i ben, varm hov ??? *Läs*

Det kan ju vara lyfamgit och då behöver han penicillin, det kan ju även vara något allvarligare, det behöver inte alls vara samma som förra gången. Det låter ju som hästen har väldigt ont:crazy:
 
Sv: Svullen i ben, varm hov ??? *Läs*

När min har haft hovbölder (hade två i samband med fång) har hon varit varm i hoven och svullen (och även varmare) upp i benet. Har hästen förstärkt puls i benet?
 
Sv: Svullen i ben, varm hov ??? *Läs*

Låter som din häst har väldigt ont så ring ut veterinären så att han kan få smärtstillande. Ingen idé att gissa sig till vad det är och synd om hästen om den ska behöva ha ont.

Lycka till och hoppas din pålle blir bra!
 
Sv: Svullen i ben, varm hov ??? *Läs*

Om hästen har så ont att den inte alls vill röra sig och visar tecken på (stark) smärta i form av darrning/skakning, så ring veterinären. Vänta inte.

/V
 
Sv: Svullen i ben, varm hov ??? *Läs*

Ska meddela att han var bättre idag, vi var ute och gick på gårdsplan. ;)
Jag har även ringt vet som tycker att vi ska avvakta eftersom att han verkade bättre. Hovis ska komma på tisdag och klargöra så de inte är hovböld :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 435
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 214
Senast: mily
·
Hästvård Idag när jag tog in mina hästar, var båda deras höger/ hovar lite lite varmare än de andra. Alltså en av dem har en varm vänster hov...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp