Svullen i bakbenet...

ylvalill

Trådstartare
Hittade två "knölar" på min hästs ena bakben igår. De satt på sidorna mellan hoven och kotan eller vad man skall säga (vet inte vad detta ställe på hästen heter... :confused: ) De sitter iaf där som det vanligtvis brukar vara som smalast nedanför kotan och ovanför hoven. Knölarna känns nästan som överben men är kanske lite för mjuka för att vara det. Nån som vet vad det kan vara? (Han är inte halt, eller öm...)

Sv: Svullen i bakbenet...

Vet inte om jag har missförstått dig helt, men det kan inte helt enkelt vara gallor då?

Nej det är inga gallor, gallor brukar de ju få ovanför kotan, detta är nedanför. Dessutom är detta små hårda kulor inte stora mjuka bulor som gallor brukar bli...

Som i de flesta såna här fall är det helt omöjligt att säga något utgående från din beskriving. Att gå ut på ett sånt här forum o fråga om något som ingen vet skulle uttala sig om på en sån beskrivning är meningslöst.
PL

Jag tycker dock att jag brukar få rätt många bra tips om vad som kan vara fel när jag frågar om sådana här saker här på forumet. Ofta är det nån som har varit med om nåt liknande som kan tipsa om vad det kan vara. Självklart tar jag det inte som en "diagnos" om nån kommer med ett tips men är det nåt som vekar troligt så forskar jag vidare i saken. Det är inte heller så att jag frågar om saker här istället för att rådfråga min veterinär men i detta fallet t ex så kändes det inte speciellt allvarligt och jag tyckte därför att jag kunde börja med att höra mig för här. (Skall ändå med hästen till klinik på återbesök för en senskada om ett par veckor och då kan jag alltid be vet att titta på detta också om det intehar försvunnit då.)

Om det är så att min beskrivning är för otydlig så får du gärna tips om hur jag kan förtydliga mig för att det skall gå att förstå vad jag menar.

För att förtydliga dig måste du veta i detalj vad hästens olika delar heter o förklara med utgångspunkt från dessa. Beskrivningar typ min häst har knölar ovanför hoven har jag aldrig sett några vettiga svar på.
PL

Senast ändrad:

Peter,

det är väl jättebra att kunna ställa en sådan fråga utan att man inte är hundraprocentigt säker på vad de olika delarna heter på hästen. Tips och råd kan man få och vad jag kan se är de som använder forumen så pass sansade att de vet att säga när veterinär bör tillkallas.

Ja, meningslösa svar har jag ju iaf redan fått ett par stycken. :smirk:

Personligen tror jag faktiskt mest att det handlar om att antingen vill man hjälpa till eller så vill man det inte. Vill man inte försöka hjälpa till så kan man ju alltid låta bli att svara...

Ok, nytt försök till att förklara vart knölarna sitter: Om man tänker sig att man sätter boots på hästen så sitter knölarna på sidan av benet precis i bootsens övre kant. (Kan nån tala om för mig vad denna del av hästbenet heter, eller om nån rent av har en bild på ett hästben med alla delar utpekade, så är det naturligtvis väldigt välkommet...)

sätt in en bild på "knölarna" vettja!! :)

Ja, jag får väl se om jag kan få tag på nån med en digitalkamera. Det kanske hade varit det enkaste sättet att förklara, fast knölarna är nog inte så stora så att de syns ordentligt på en bild. Möjligtvis kan man se att det ser lite tjockare ut ca 1 dm nedanför kotan om man tittar på benet rakt framifrån...

kallas kota! Kotleden är det tjocka man vill skydda med strykkappor. På "baksidan" av kotan stter karleden...

Det SKULLE kunna vara något helt normalt.

Många hästar får rätt stora "knölar" som är en förstärkning av kronbenet. Dessa brukar i såna fall "växa till sig" när hästen gör sin sista tillväxt och börjar belastas. Min 5-åriga, 1.71 m stora halvblodsvalack har rätt stora sådana runt om.

Sitter på bägge sidor av kotan, ej att förväxla med hovbrosken som sitter längre bak och är mindre "synliga".

Det är min vet. som har gett min informationen.

Tack för svaren! Både meep_ask och Dobben! :bow:

Självklart är det kota det heter :idea: Minnet är bra men kort och det börjar bli allt för länge sedan man pluggade teori på ridskolan...

Dobben: Det är inte helt omöjligt att det kan vara nåt sånt. Som sagt så verkar det ju inte vara nåt problem utan det var mest att jag inte har sett dessa knölarna tidigare. Sen tycker jag ju att det är lite skumt att han bara har det på ena bak också. Skall fråga min veterinär om knölarna vid nästa klinikbesök för säkerhets skull...

ylvalill skrev:
Ja, meningslösa svar har jag ju iaf redan fått ett par stycken. :smirk:

Personligen tror jag faktiskt mest att det handlar om att antingen vill man hjälpa till eller så vill man det inte. Vill man inte försöka hjälpa till så kan man ju alltid låta bli att svara...

Ok, nytt försök till att förklara vart knölarna sitter: Om man tänker sig att man sätter boots på hästen så sitter knölarna på sidan av benet precis i bootsens övre kant. (Kan nån tala om för mig vad denna del av hästbenet heter, eller om nån rent av har en bild på ett hästben med alla delar utpekade, så är det naturligtvis väldigt välkommet...)

Måste bara säga att jag förstod redan vid ditt första inlägg var du menar att knölarna sitter. Tycker inte att man måste veta exakt alla delar på hästen för att kunna beskriva ett utsatt ställe.....suck! Tror faktiskt att det är fler än jag som förstår var du menar, även om kanske inte alla gör det.......

Tyvärr har jag inget tips till dig om vad det kan vara. Sitter det typ innanför skinnet eller utanpå? Min häst har nämligen små knölar ibland på samma ställe. Fast de är mer som hårda hudpålagringar och hon har inte ont av dom. Om hästen har ont så tycker jag att du ska kolla upp det med din veterinär. Det skadar ju inte att slå denne en signal i alla fall och höra sig för lite.

Det sitter innanför skinnet, känns ungefär som överben men kanske inte lika hårt som överben brukar kännas. Nej, hästen har inte ont så jag tror inte det är nån fara med honom, var bara lite fundersam om vad det kunde vara... Jag ska prata med veterinären om det om ett par veckor då jag ändå skall in till kliniken med honom.

ylvalill skrev:
Det sitter innanför skinnet, känns ungefär som överben men kanske inte lika hårt som överben brukar kännas. Nej, hästen har inte ont så jag tror inte det är nån fara med honom, var bara lite fundersam om vad det kunde vara... Jag ska prata med veterinären om det om ett par veckor då jag ändå skall in till kliniken med honom.

Nej, det verkar inte som att det är något farligt. Jag hade också gjort som du och snackat lite med veterinären när du ändå ska dit. Förmodligen är det inget. Lycka till!

OK jag är petig o vill inte hjälpa till. För min del handlar det egentligen att om jag skall uttala mig så skall jag ha ngt att komma med o det är ytterst sällan den här typen av beskrivningar ger underlag för det. Men det finns gott om folk som uttalar sig ändå så att du kan bli nöjd.
PL

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 358
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka