Svullen i alla fyra ben-allergisk reaktion?

K

kickikompis

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp av er!
När jag skulle ta in mitt sto igår var hon svullen i 3 av 4 ben, bägge bak och höger fram, rejält svullen; nästan "lymfangittjock". När jag tog in henne gick hon lite stelare än vanligt men inte särskilt mkt. Hon var inte varmare än vanligt i hovarna men varm i benen. Efter nån timme börjar även det sista benet svullna på henne. Temp 38,0.
Jag kylde benen på henne och lät henne stå inne. Efter ytterligare nån timme hade tempen gått ner till 37,8. Hittar inga sår el liknande dock började hon gå sämre på höger bak och det är även där hon är mest svullen. Igår kväll hade tempen stigit till 38.3.

Jag ringde veterinär som oxå kom ut men de hade ingen aning om vad det kunde vara. Hon fick cydexin och skulle stå inne. Idag fick hon gå ut, lika svullen och väldigt stel. Till saken hör att jag bytt hage på dem i lördags till naturbete med lite mer gräs i. De har fått vänja in sig och gå där halva dan. De har gått på gräs innan oxå.

Någon som kan tänka sig vad det kan vara? Har aldrig själv haft häst med fång men det ser inte ut att vara det. Vet. gissade på virus eller allergi men var väldigt osäker.

Snälla hjälp!!!

Sv: Svullen i alla fyra ben-allergisk reaktion?

Låter som att din häst har fått en proteinchock.
Även om hon har gått på lite gräs innan kan det blivit för mycket för henne att gå på det nya en halv dag.
Det första vårgräset är jättestarkt.
Mitt råd är att vänja henne långsammare vid det nya betet.
Hoppas att hon snart mår bättre.

Hej!

Min råkade ut för något liknande när hon var 4 år. Jag kom en halvtimme efter insläpp och då var pållan dubbelt så stor och hade feber. Vet visste inte vad det var, men vi behandlade det som fång, dvs (på den tiden) cortison, smärtstillande, penicillin och näringsfattigt hö. Vi sköljde benen med kallt vatten en massa.

Min tjej blev så dålig att vi var på väg att ta bort henne pga smärtorna, hennes svullna ben gick sönder för att vätskan skule kunna komma ut och hon var såå ledsen och så sårig.

Nu hade vi tur i oturen och hon blev successivt bättre igen, men vi vet fortfarande inte vad det var. Kanske nån allergisk reaktion? Vi gicl igenom hela hagen, vilket inte var så svårt eftersom den knappt hade nån växtlighet i sej, alla växter vi hittade var känt ofarliga.. Detta skedde alltså på hösten, häst hade varit borta från betet i 1 månad, så det borde inte varit betesrelaterat.. Eller för den delen proteinrelaterat- vi hade ett ganska dåligt hö..

/ Lavinia, som hoppas din häst blir bättre!

Tack för ditt svar!
Så du tror att hon kan ha reagerat så kraftigt på gräset?
Man ser ju ofta hur de blir lite galliga av gräset men jag har aldrig sett någon få så här tjocka ben, typ som telefonstolpar.
Det konstiga är att hon går sämre på ena bak....men kanske kan det bero på trycket från svullnaden???

Tycker ju ändå att jag varit försiktig, de har nog gått på gräs sedan det började komma upp. Har vant dem några timmar i taget och ökat på. Den här hagen består av naturbete dvs ingen odlad vall. Det växer en hel del olika sorters växter där.... Nu går de i sin gamla hage

Hjälp! Var hon tjock i alla benen eller någon mer stans?
Tog det lång tid innan hon blev bättre?

Känner mig riktigt orolig för henne, hon brukar aldrig vara dålig annars och hon har en mage av stål. Det känns inte som att vet. är till så stor hjälp. Igår tyckte de t o m att vi skulle släppa tillbaka henne i samma hage men det vågar jag inte.

Min kompis flyttade sin häst för en tag sedan, hon svarade med att svullna ordentligt i alla 4 benen och hals/nacke av forderomställningen (enligt hennes vet) (missade att ta med sig foder från gamla stallet). Fick gå i hagen och fortsätta äta av fodret, reaktionen la sig på 4-5 dagar. Temp runt 38,0 dvs ingen feber.

Tack för svar!
Jag hoppas hoppas att det beror på att hon är överkänslig och att hon blir bättre!
Konstigt att vet. inte visste mer men är så tacksam för att "ni" finns:bow:

Har du möjligen avmaskat nyligen och i så fall med vad?

Hej,
nej hon är inte avmaskad. Hon "nollade" på träckprovet, precis som min andra häst.
Hon behandlades med switch för 4 veckor sen annars har hon inte fått något främmande ämne på sig. Vi har inte fått mer än enstaka knott ännu och därför har de inte gått med flugtäcken ännu.

Jag var lite orolig för orm oxå men då kan tydligen inte svullnaden sprida sig till alla ben....? Vet att vi har en del orm tyvärr.

Ok, intressant att veta. Nej, tror inte heller på orm. Switch borde inte heller ge någon reaktion på det här sättet och så långt efteråt.:confused: :confused: :confused:

Nej, vet. ville ändå veta om hon behandlats med något medel. Men då brukar de ju mer svullna på det specifika stället. Utslagen blir oftast som krustor då ju....

Men vad 17 är det för fel på henne? Och hur farligt är det?????

Hej!

Min tjej började som lite tjock ena bakbenet och sen spred det sej som vinden!! Hela hon såg ut som en golfboll, antar det var därför vet ansåg att hon hade fång, den enormt tjocka ponnyn, liksom.. Alla benen såg ut som trädstammar och hon hade jätteont..

/ Lavinia, vars häst forfarande har ärr kvar i karlederna

Ja min är bara svullen i benen, men det har börjat gå upp mot hasen på det bakbenet som är värst. Jag förstår det som att din var svullen även i "kroppen". Verkligen tur att hon blev bra!
Jag hoppas att min ska bli bra snart också. Var hon inte bättre på tisdag ville vet. ta blodprov.

Tack för din hjälp!

Hästar reagerar ofta med fyra telefonstolpsben i samband med infektioner som t ex hästinfluensa och ehrlichia. Skulle ta ett blodprov för att utesluta infektion.

Släpp den inte i samma hage igen o skritta den flera ggr / dag.

är den allmänpåverkad?
Om det är erlichias så blir de väldigt glåmiga o "nere"

Om det är erlichias så blir de väldigt glåmiga o "nere"

Det behöver de inte bli. Vissa blir väldigt medtagna och varken äter eller dricker och ligger helst, medan andra är mindre medtagna och fortfarande äter och så.

Erlichios var det första jag tänkte på när jag läste tråden, därefter allergisk reaktion i någon form alt allmän infektion, jag har dock 'tipsat' kickikompis om det i annan tråd, att ta blodprov för både infektion och erlichios.

en häst som är "glåmig" ligger inte ner, då är den jättesjuk.

Hej, tack för alla svar.
Lägesrapport: Igår em fick jag efter flera samtal tag på veterinär. De ville inte ta blodprov på söndagen när de kom ut akut. Överhuvudtaget tycker de inte att det är någon fara....konstigt nog. Har pratat med både Hbg och vår närmaste klinik som absolut tycker att man ska ta blodprov. De vill helst att vi "använder" hemmaveterinär eftersom hon skulle behöva sprutas varje dag om det är erlichia. Hur som igår vid 16-tiden kunde vet. komma ut MEN ångrade sig när jag berättade att svullnaden gått ner nästan helt. Hon var lite gallig längs med senorna. Temp 38.0. Hon hade då fått gå ute hela dagen i annan hage som redan var avbetad. Veterinär vill då att vi avvaktar ytterligare....och tyvärr säger jag OK.
På kvällen hade hon sen 37.2 i temp. Stod inne över natten.
I morse var hon svullen igen, lika mkt bak aningens mindre fram. Temp 37.8. Fick finadyne kvällen innan enl. vet. ordination.

Ja så nu står jag här igen. Vill ta blodprov för att kunna utesluta erlichia (om det går).

Hon var lite dämpad igår morse o rörde sig stelt. På em pigg men inte helt som vanligt. På kvällen småtravade hon när hon fick gå ut medans jag mockade. I morse stel men ganska pigg. Vinglade till en gång på väg ut....vet inte om det berodde på att jag släppte fram henne och lät henne gå med nosen i marken för att se hur hon rörde sig.

Vad säger ni? Känns väldigt struligt med veterinärerna här....
Varför har de inte ens nämnt erlichia? Väldigt märkligt. Hittade dessutom massa små, typ döda fästingar på hennes ben. Trodde först hon fått små krustor men när jag tittade närmare var det små fästingar.

Har upplevt att just Erlichiashästar verkar att få problem med balansen/ avståndsbedömningen.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 267
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 373
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka