Svullen hasled. :(

M

Mydemysse

Igår när jag tog in min häst från hagen såg jag när jag ställde upp honom att han hade en ful, ungefär som en pingisbolls storlek, galla i gropen vid hasleden. Den var hård och även på motsatt sida fanns en lika hård galla, inte lika stor dock. Han var lite svullen. Tog ut honom på longerlina och visade ingen hälta i varken skritt eller trav. Tog tempen och hade ingen feber.
Imorse tittade jag på honom igen och han var mer tjock och varm nu. Gallan syntes inte lika markant som igår. Tog tempen, ingen feber. Han kan stödja och är inte halt. Men han vill vila det benet mer än det andra. Låter honom stå inne och la ett alsolomslag. Kan han ha fått ett slag eller en spark?
Det lustiga var att när jag skulle mocka igår så var hans box rörig. Han hade krafsat upp jättemycket bädd upp mot väggen. Man såg skrapmärkena efter skorna. Och det fann ingen träck att mocka ut, bara kiss....vad tror ni? kan han ha haft ont i magen och slagit sej i boxen?
Han är en 10-årig valack och har tidigare aldrig varit halt och alltid varit igång ridmässigt. Dressyrtränat och hopptränat på lätt nivå.

Sv: Svullen hasled. :(

Det låter ju som att han på något sätt rullat och hamnat för nära boxväggen. Vi hade en ponny på foder som rullade sig varje gång vi bytte box till honom (tillfälligt under tiden vi mockade hans box) och han fastnade ett par gånger. De kämpar på rätt bra för att komma upp igen :crazy:

Jag skulle hålla utkik på eventuella koliktecken under några dygn och hålla haserna under uppsikt. Han kan ju ha slagit i haserna i väggen om han nu rullat sig och fastnat.

ja jag får hoppas att det är så. man blir så nojig av allt om lösa benbitar...men om han hade haft det (lösa benbitar) borde det väl inte visa sej så här pang på, när han alltid arbetats och varit igång?? aldrig vart halt..

Är du nervös över att han haft en lös benbit tidigare eller kom den tanken nu? Jag tror inte du behöver måla fan på väggen ännu, ge hästen något dygn till på sig att återhämta sig om hästen inte har ökad temp, hälta eller visar andra tendenser.

men är du nervös så slå en pling till veterinär och rådfråga..

ja man är väl duktig att måla fan på väggen..tror alltid det värsta. men det kan ju vara som du säger...rullat sej i boxen å inte kommit upp och slagit sej, alternativt vridit eller sträckt hasleden. och javisst..jag låter honom vila nån dag till å ser om det blir en förändring mot det bättre. om inte..så blire vet. tack :)

Liknande trådar

Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 429
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 890
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit