Svullen has

majja78

Trådstartare
Min pålle är svullen på höger has.
Han haltar inte, är inte varm, ömmar inte och man får peta, böjja, klämma, känna och ha sig, och han är minst lika pigg som tidigare.
Det finns ett litet sår på ena kanten, inte djupt utan verkar bara vara ytligt.

Eftersom det är första hästen, första skadan osv så undrar jag givetvis - vad gör jag nu?

MVH
Nojjiga hästfjollan Majja

Sv: Svullen has

Hade likadant på min häst för ett tag sedan, dock hade han blivit biten av en hagkompis när dom lekte och fått bort pälsen och där hade det blivit ett ytligt litet sår. Jag gjorde rent såret ordentligt och höll koll på det så att det läkte ihop utan skräp i såret. Du kan spola kallvatten på påde svullnad och sår. jag gjorde det och sårets yta stelnar fortare med kallt vatten, plus att en svullnad kan gå ner med hjälp av kallt vatten. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 805
Senast: jakobe
·
Hästvård Min häst stod i förrgår med en ganska svullen has, känns som en hård galla ungefär. Är ev lite varmare på den än andra benet. Är inte...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: Emine
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 945
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka