Svullen, hård och varm på framknä

CallMeAce

Trådstartare
Det är min häst, har ingen aning om vad hon hittat på. Hon blev det i fredags förra veckan. Började bara med rejäl svullnad och värme (ingen hälta). Nu har svullnaden gått ner något och en del av knäet har fått en hård ganska stor knöl, eller ja som en femma i diameter kanske. Hon är fortfarande varm men haltar inte o ömmar inte speciellt mycket.

Veterinären har tittade på henne ganska precis när det hände och hon trodde att det var slemsäcken i carpalbursan eller nåt som var svullen. Men vad är det för knöl hon fått nu tro? Kan det vara ett överben? Det är rakt fram på framknäet liksom. Om det är ett överben kommer det då alltid finnas kvar sen?

Om hon inte blivit ännu bättre tills på fredag ska vi sätta henne på något antiinflammatoriskt. Någon mer som varit med om detta?

Jus nu har jag på kylbalsam en gång om dagen, ska jag ha på det oftare kanske? Frågan är om hon mår bra av att röra på sig eller stå still? Hon är ju inte halt vad jag kan se.

Sv: Svullen, hård och varm på framknä

Om hästen inte är halt fattar jag inte varför den ska medicineras?
Motionera som vanligt
gulan

Det är ingen galla i leden?

Spark?

Kyla fungerar bäst i akut skede = första 48 timmarna.

Är det ytligt brukar orudis/siduro el liknande fungera bra.
Finns receptfritt på apoteket.
Jag skulle inte rida, möjligtvis skritta/promenera om hästen inte är halt.

Det kan vara en bursa som är svullen och hård.
Har det blivit ett överben kommer det att finnas kvar.
Läget på knölen är ju inte det bästa, så var observant.

Det är ju ändå en inflammation i knäet eftersom den är svullen o varm och ej har gått ner sen det hände.

förmodligen är det en spark :( Hur ska man kunna värja sig mot sådant liksom :(

Vad är orudis/sirudo för något? Vad gör det för nytta?

kan gallor vara hårda?

Jag har varit med om samma sak fast i ett bakknä.
veterinären sa att svullnaden skulle försvinna av sig självt men det kunde ta tid, så jag fick antiinflamatoriskt i 5 dagar och sedan var svullnaden borta.

veterinären kollade på henne nu igen och hon tyckte att det inte var någon fara. Hon haltar ju inte o idag har faktiskt mycket av svullnaden försvunnit MEN "knölen" är kvar...men den kommer troligtvis försvinna.
O så har hästjäkeln dragit av sig en sko med. typiskt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 237
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 230
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har en häst som har misstänkt senskada. Har kliniktid nu på fredag. Skadan har uppkommit nu i måndags. Min fråga är egentligen...
Svar
7
· Visningar
1 481
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! jag har en ponny som för ca månad sedan bockade till och blev plötslig halt. Hältan försvann efter ett par dagar men hon var...
Svar
4
· Visningar
1 896
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10