Svullen framför juvret - ej dräktig

Rimfaxe

Trådstartare
Unghästen hemma är svullen framför juvret. Hon är inte dräktig, då hon ej gått med eller i närheten av hingstar det senaste året.

Svullnaden är långsmal, den börjar vid juvrets främre del och sträcker sig framåt mot magen ca 20 cm. Svullnaden är ganska mjuk. Stoet verkar inte bekymrad eller irriterad när man undersöker henne, men det är ju tämligen missprydande.

Vi har tagit träckprov i höstas och det visade då liten förekomst av mask, dock så pass att avmaskning ändå nödgades. Innan de släpptes på bete avmaskade vi med Ivomec-preparat. Hästen är precis nyligen grundvaccinerad, fick för någon vecka sedan sista grundsprutan.

Om det är av hjälp, så har jag tagit lite bilder på det. Någon annars som vet vad det är?

Sv: Svullen framför juvret - ej dräktig

Hur är hon i hullet?
Vissa hästar kan få en fettknuta ungefär där den sitter på din häst. Svårt att ser riktigt på bilden.

Kan ha att göra med hormoner som frigörs om du precis släppt hästen på bete.

Min får juverinflammation varje vår, men det har inte sett ut så.

Hej
En tanke bara...
Mitt sto brukar se ut så då hon blivit attackerad av knottsvärmar!likaså om hon har mkt fästingar där (mkt svår dam att hålla bort ohyran på trots olika medel).

N

Håller med tidigare inlägg, ang insektsbett m.m. På 1 vecka så har 4 hästar (inkl en av mina) fått svullnader på olika ställen som ser exakt likadana ut som på bilden. Vet att just min brukar vara väldigt känslig just den här tiden, då hon inte fått några insektsbett på ett år, och svullnar då upp extra mycket.

Det är ju inte helt ovanligt att ston kan få både mjölkfåra (som det ser ut som på bilden) och även fyllda juver, när de börjar äta grönt gräs. Det kan också, som ett par har skrivit, vara insektsangrepp.

"Svar till alla"

Tack för era svar! :) Det kan tänkas att det är insektsangrepp, hon blev likadan förra sommaren nämligen, men det avtog längre fram när det inte var så mycket insekter. Just nu har vi väldigt mycket knott nära hästhagen.

Hästen är i normalhull för sin ålder (3 år), man kan känna revbenen om man känner efter, men de syns definitivt inte. I vintras var hon fetar och då hade hon också lite tendens till bula, hon är väl skapt sådan lite, men det har helt klart blivit mycket mer svullet nu så här års.

Så länge hon inte verkar må dåligt eller annat av det så får vi förmoda att det har med insekterna att göra. Hon tycker det är rätt skönt att bli kliad där upptäckte jag. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka