svullen efter tagit av bandage

M

mysis

Hästen har haft ett sår i tre veckor. Jag har haft kompress och vetflex på det, alltså lindat benet. Vet var ute och hon fick pencillin i 6 dagar. Allt har sett ok ut och nu igår så tog jag av bandaget och lät henne vara utan eftersom en torr skorpa nu bildats. Men idag var hon svullen runt benet där såret var! Kan det vara för att det inte är bandagetat längre. Har inte sett svullet ut innan. När jag red gick svullnaden ner betydligt. Sen har hon öven ränder i huden där huden håller på att trilla av, precis där bandaget suttit som hårdast. Kan det vara blistring eller svamp och kan det orskaka svullnaden??
Tacksam för svar, mycket orolig...:crazy:

Sv: svullen efter tagit av bandage

Skulle inte tro att det är någon fara. Eftersom benet har varit lindat så pass länge tycker jag inte att det är konstigt att det svullnar, så länge det går ner när hästen rör sig är det ingen fara. att huden trillar bort tror jag beror på att benet varit instängt och inte fått någon luft, blir säkert bra om den får vara utan bandage.

tack för svaret, det lugnade mig. Drt blir bättre och bättre för var dag nu...

Tänk på att det måste svullna upp runt såret för att kunna läka. Så att det är svullet är för att själva läkningsprocessen har satt i gång bara. Och svullnad är inget farligt. Så se till att röra på hästen så går svullnaden ner för blodcirkulationen kommer i gång och det som har samlats runt såret kan cirkulera naturligt.

Sen kan svullnaden vandra neråt längst benet (om det var där det satt). Så om du kommer ut någon dag och det är svullet under såret är för att det håller på att försvinna. För svullnader på ben vandrar neråt hoven, och sen i hoven för att sedan försvinna helt. Så det är inget farligt om svullnade sitter längre ner någon dag.

Hästar är ju rörelsedjur så ute i det fria och en häst i flocken gör sig illa så läker de sig själva genom att röra på sig.

Jag skulle själv inte linda utan lufta såret ordentligt så det kan stelna och bilda en skorpa. Och låt skorpan sitta tills den lossnar av sig själv!!!!!!!!!!!!!!!! Så pilla så lite som möjligt!

Hoppas att det bilr bra med din häst! // Charlotte :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
Svar
6
· Visningar
289
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Fazeem
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: Rubinen
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 791
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka