Svullen efter ridning

Fridaaas

Trådstartare
Rider just nu en 7-årig fd travare åt en vän. Han är otroligt pigg framåt och väldigt positiv dock har han sen tidigare haft en skada i frambenen (riktigt vad vet jag inte). Efter ridning har jag känt att han ibland blir lite (väldigt lite det är inget som syns) svullen i just det benet. Ägaren säger att det inte är någon fara, men jag känner mig ganska orolig ändå.
Vad tror ni? Något särskilt att tänka på?

Han är inte halt eller varm.

Jättetacksam för svar!

Rider just nu en 7-årig fd travare åt en vän. Han är otroligt pigg framåt och väldigt positiv dock har han sen tidigare haft en skada i frambenen (riktigt vad vet jag inte). Efter ridning har jag känt att han ibland blir lite (väldigt lite det är inget som syns) svullen i just det benet. Ägaren säger att det inte är någon fara, men jag känner mig ganska orolig ändå.
Vad tror ni? Något särskilt att tänka på?

Han är inte halt eller varm.

Jättetacksam för svar!

Kan tillägga att han inte heller verkar öm eller liknande.

Jag vill nog mena att svullnaden hör ihop med tidigare skada. Ojämna svullnader (gallor på ett ben t ex) har jag alltid stor respekt för, det visar på ett ensidigt problem som säkerligen ger andra förutsättningar. T ex snedbelastning, felbelastning, avlastning.

Svårt att säga. Det finns ju en del skador som lämnar bestående "minnen" efter sig i form av ärrvävnad, benpålagring, förtjockning osv utan att det behöver vara något som hästen har ont av. Säkerligen kan en ökad tendens att svullna också vara ett sådant "minne", dvs någon liten bestående skada. Hade det varit min häst så hade jag kollat med veterinär (allra helst den som behandlade skadan första gången), bara för att vara säker på att det inte är någon ny skada/förslitning/överansträngning på gång. Hade det INTE varit min häst utan jag som du hade ridit någon annans häst så hade jag påtalat det hela för hästägaren samt varit observant på om det blivit värre eller om hästen får ont. Och varit noga med uppvärmning och avskrittning!

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar