Svullen efter kastration

eigollet

Trådstartare
Vår tvååring kastrerades igår. Han sövdes och kastrerades på betäckt funikel. Mina erfarenheter är att vid denna slutna kastration (ca 10 stycken har vi gjort) så svullnar de ytterst lite och har aldrig haft någon som fått komplikationer tidigare. Nu ett dygn senare är han lika svullen som hästar jag sett kastrerats med öppen kastration är efter ett dygn. Han har som två "limpor" som går ner mot förhuden som ännu så länge inte är utspänt svullen.
Jag ringde till kliniken och de tyckte också att det var väldigt konstigt att han svullnade, särskilt i och med att han står på Metacam. Jag rekommenderades att gå en längre promenad med honom nu på eftermiddagen för att se om det går ner. Han har inte feber.

Men klart orolig blir man ju.... Har ni några liknande erfarenheter? Har det varit ofarligt eller blivit till en akut komplikation?
Tacksam för snabba svar, annars blir det tillbaks till kliniken ögonaböj.

Sv: Svullen efter kastration

tycker inte det är så konstigt att han är svullen , även om de är "stängt".
de kastrationer jag varit med om har varit öppna o de hästarna har varit mycke svullna ! sett ut som om de inte är kastrereade i princip!
varför går han på metacam ? o inte pencillin? :)

hoppas han blir bättre !:)

De vill ju inte sätta in antibiotika i förebyggande syfte, det är ju inte säkert att han fått en infektion, jag är mer orolig för blödning... Metacamet är smärtstillande, antiinflammatoriskt och ska hålla ner svullnaden.

Den ena tvååringen klarade sig helt utan svullnad medan den andra vart rätt svullen (kastrering under sövning). Jag tror dock att svullnaden berodde en del på att han blev stressad av att stå själv innan den andra hästen hade vaknat.

Det blev dock ingen inflammation utan svullnaden gav med sig såsmåningom.
3 dagars boxvila med 2-3 promenader per dag, sedan utsläpp i stor hage var våra hemgångsråd.

Det lät ju lovande.:)
Så länge han inte har feber eller att allmäntillståndet ändras känner jag mig rätt lugn.

Min förra häst vart jättesvullen på dag 2-3 på boxvilan (2 veckor) efter kastreringen,jag förlängde promenaderna från 2x10 min/dag till 4x20 min/dag,efter en dag med mer rörelse så hade svullnaden minskat rejält,beslutade då att låta han gå i hagen några timmar/dag,då försvann svullnaden helt. Läkte ihop fint tillslut!

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 611
Senast: Görel
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt...
2
Svar
21
· Visningar
9 803
Senast: Skogstroll
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 861
Hästvård Min treåring kastrerades under narkos den 15 maj. Tamponaden togs 5 dagar efter precis som ordinerat och efter det har han varit väldigt...
Svar
5
· Visningar
2 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka