Vår tvååring kastrerades igår. Han sövdes och kastrerades på betäckt funikel. Mina erfarenheter är att vid denna slutna kastration (ca 10 stycken har vi gjort) så svullnar de ytterst lite och har aldrig haft någon som fått komplikationer tidigare. Nu ett dygn senare är han lika svullen som hästar jag sett kastrerats med öppen kastration är efter ett dygn. Han har som två "limpor" som går ner mot förhuden som ännu så länge inte är utspänt svullen.
Jag ringde till kliniken och de tyckte också att det var väldigt konstigt att han svullnade, särskilt i och med att han står på Metacam. Jag rekommenderades att gå en längre promenad med honom nu på eftermiddagen för att se om det går ner. Han har inte feber.
Men klart orolig blir man ju.... Har ni några liknande erfarenheter? Har det varit ofarligt eller blivit till en akut komplikation?
Tacksam för snabba svar, annars blir det tillbaks till kliniken ögonaböj.
Jag ringde till kliniken och de tyckte också att det var väldigt konstigt att han svullnade, särskilt i och med att han står på Metacam. Jag rekommenderades att gå en längre promenad med honom nu på eftermiddagen för att se om det går ner. Han har inte feber.
Men klart orolig blir man ju.... Har ni några liknande erfarenheter? Har det varit ofarligt eller blivit till en akut komplikation?
Tacksam för snabba svar, annars blir det tillbaks till kliniken ögonaböj.