svullen bakom ganachen:o

H

hanni124

Hej. jag har försökt få tag i någon veterinär som kan komma men ingen har tid och många har semester:S men jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig.

min ponny är svullen bakom ganachen.. alltså på halsen utid strupen. Svullnaden är gigantisk nästan lika stor som en tennisboll, vilket inte känns så bra. setta är bara på vänster sida. hon hostar inget, hon är varm men har mest troligt inte feber och hon är lika glad och alert som vanligt. dock så snorar hon lite efter man har ridit. detta var helt osynligt igårkväll och i morse så antagligen har det blivit nu under dagen. Hon är varm på knölen och tycker inte om att man tar på den.

hon går på bete med lite gräs. en bäck löper längst ner i hagen, ganska stor. hon står själv i hagen men de är lite snårigt längst ner uti bäcken.

kan det vara ett jordgeting bett eller ett ormbett eller en infektion eller något?? snälla hör av er så fort som möjligt.

kan lägga upp bild om det är lättare att bedömma då.

MVH
Madde

Sv: svullen bakom ganachen:o

Veterinärer har aldrig semester samtidigt! Hur skulle det sluta om dom hade det allihop? Jag ringde vet i måndags för vanlig bes och han kom dagen efter! Jag tror att det är allvarligt det din häst har fått och RING VETERINÄR! innan skadan blir värre. LYCKA TILL ;)

nej det är sant. men det är färre att ta ut än vanligt och dom som jobbar har fullt upp. ringde sammanlag 7 veterinärer(de som finns här i närheten) en pratade engelska så det var inte så lätt att förklara och han sa att han hade fullt upp idag och kanske även imorgon. en annan av dem var på semester. och det var två till hade fullt upp. två st gick inte få tag i alls. och en till skulle man lämna ett medelande efter tonen så skulle hon ringa upp men det har hon inte gjort. det är så irriterande att det ska vara så svårt att få tag i en veterinär;p

nej det är sant. men det är färre att ta ut än vanligt och dom som jobbar har fullt upp. ringde sammanlag 7 veterinärer(de som finns här i närheten) en pratade engelska så det var inte så lätt att förklara och han sa att han hade fullt upp idag och kanske även imorgon. en annan av dem var på semester. och det var två till hade fullt upp. två st gick inte få tag i alls. och en till skulle man lämna ett medelande efter tonen så skulle hon ringa upp men det har hon inte gjort. det är så irriterande att det ska vara så svårt att få tag i en veterinär;p

Stackare! Då förstår jag. Här i mina trakter finns det fullt med veterinärer, disrikt eller privata. Plus att vi har hästklinik 4 mil ifrån oss. Förstår inte att dom inte kan ta dig på allvar! Vad förb* jag skulle bli.

Min häst hade så förra sommaren ett par dagar! Hon var svullen på båda sidorna, men mest på ena. Troligtvis berodde det på att hon ätit någon konstig växt och därför fått nån typ av allergisk reaktion eller nåt. Det gick över efter ett par dagar och jag behövde inte göra något åt det. Hoppas din häst blir bättre! :)

så fick min och fick svar från vet att det med största sannorlikhet var en lökväxt som ätits och som hon inte hade tålt.
Svullnaden var borta efter ett par dagar.

Låter snarare som kvarka tycker jag.. men vad vet lilla jag!
hoppas de löste sig

Liknande trådar

Hästvård Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden...
Svar
9
· Visningar
3 134
Senast: Snowball
·
Hästvård Hej alla kloka bukefalister! Tacka vet jag trådlöst internet och laptops... Var inte meningen att jag skulle ha utsläpp i stallet...
Svar
2
· Visningar
1 086
Senast: BlackRose
·
Hästvård Hittade pållen med ett svullet bakben i hagen förra söndagen (den 23/9). Förmodligen en spark eller en sträckning. Svullen vid senan...
Svar
8
· Visningar
2 618
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Min häst är tjock på båda bak, inte varm eller öm och ingen markering. Hon har varit så till och från några veckor, ibland mer ibland...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: TBT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen