Sviterna efter kolik?

B

betty1boop52

Vi har ett gotlandsruss som är 20 år. Han är pigg och glad och gillar att rida i skogen, hoppa, osv.
I torsdags fick han kolik. Han rullade och var hängig. Nervös som jag blir ringde jag veterinären direkt. I väntan på honom promenerade vi honom och symtomen avtog. Hur som helst så kom vet ut och gav lite smärtlindrande och kramplösande. Hästen bajsade och vi skulle höra av oss om han blev dålig igen. Vi promenerade honom hela em och kvällen, Dagen efter såg han piggare ut så då fick han gå ut (fel av oss?)
Sedan har vi fortsatt med lättare ridning (skritt och några travsteg) men hästen är inte riktigt villig. Man märker tydligt att han inte orkar/vill. Är det vanligt att dom blir sega/trötta efter ett kolik anfall? Det var ju enligt vet. ett lätt anfall.
Tänker jag fel nu när jag tänker så här: vi fortsätter med lättare motion (promenader/ridning i skritt ) i en vecka blir han inte piggare och gladare då så ringer jag vet igen.
Vad koliken beror på är omöjligt att säga enligt veterinären...
Vill ju ha den gamle herren kvar i många år till :cry:

Sv: Sviterna efter kolik?

Ja, det är vanligt att hästar blir trötta/medtagna efter ett kolikanfall. Det bästa (tycker jag) är att leda dem tills de piggnar till igen, det kan ta en vecka. Rörelse är bra! Men inte mer än vad hästen orkar med, så promenad en timma brukar vara bra.
Att släppa ut hästen är bra! Hästar behöver röra sig, däremot skall man hålla nere intag av föda efter ett kolikanfall och inte låta hästen proppa i sig hur mycket som helst.
Kan man leda sin häst några gånger per dag är det en fördel.
Man måste kolla så att hästen dricker ordentligt, kolik medför ofta att hästen dricker dåligt ett tag och i så fall får man sätta dropp. Stäng av ev vattenkopp och ha hinkar så har du bättre koll. Separera också ponnyn om du tror att den inte dricker så att du i detta skedet kan se vad den faktiskt får i sig i vätska.
Hoppas svaret hjälpte dig lite i a f.

Tack snälla för svaret! Det hjälpte mycket :) Var ute och gick en sväng med honom nu ikväll. Kan ju vara önsketänkande men tycker nog han ser lite gladare/piggare ut. Han gick på bättre och var mer "vaken".

Har du tempat honom? Kompisens islänning fck oxå kolik härom kvällen, vet kom ut, dagen efter var han hängig o hade 40 graders feber, hon fick nån medicin utskriven, har dock inte koll på vad

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 911
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka