svettning-brist på nåt????

C

crocket

har en häst i stallet som har börjat svettas oerhört snabbt, kan räcka med att trava några 100 meter sen e hon blöt på halsen, o att hon svettas mer leder ju till att hon äter mer salt o dricker sedan mera, men så funderade jag och ägaren på att hon kanske har brist på nåt ämne i kroppen eller överskott på nått, eftersom att hon börjat svettas mycke mer på senare dar.

Hästen är så gott som arabiskt fullblod..av den hetare typen.

Sv: svettning-brist på nåt????

Kanske beror det på att hon sätter vinterpäls. Min pålle blir helt sjöblöt efter att jag bara ridit i typ 5 min.

Problemet löst tror du..hihi.. :p

Eller att hon har ont eller något inre organ i obalans, eller en foderstat i obalans....men någon av dessa i kombination med vinterpäls eller bara vinterpäls är givetvis också möjligt.....;)

Psyket brukar spela stor roll (och är det ovanligt mycket just nu är det säkert pälsens fel :p )för jag har märkt på hästar som INTE brukar svettas ens vid rejäl ansträngning att de inte stressar upp sej i onödan. När de däremot stressar upp sej kan även de börja svettas "utan anledning".

Precis en sådan har jag.
Om jag tar ut valacken och ställer han i stallgången utanför stoets box, så kan jag lova att hon är helt blöt och skummar mellan bakbenen inom 2 minuter bara av stressen att stå kvar i boxen. Hon springer inte runt förrän han försvinner ut sikte.

Min häst har också börjat svettas oerhört mycket men jag har dragit slutsatsen att det dels beror på pälssättning samt att den päls hon redan hunnit sätta inte riktigt stämmer överens med det varma väder vi har.

Det jag undrar över om nån kan svara på är hur mycket extra salt jag kan ge henne? Blandar i lite grovsalt varje kväll i kraftfodret, en matsked, ungefär. Kan jag ge mer? Mindre? Hon har fri tillgång till vatten också.

Mina hästar får 60 gram Salt tilldelat i kraftfodret varje dag, utöver det har de fri tillgång på saltsten både i hage och i sina boxar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama