Svettig häst!

Explosion

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto som blir väldigt lätt svettig när jag rider. Det räcker med att jag travar ett tag så blir hon flåsig och sen när jag galopperat lite oxå så blir hon svett. Om jag tränar hårdare så blir hon dyngsur! Igår så klippte jag henne på halsen och bringan, ska helklippa men han inte längre. Trots det så va hon ganska svettig idag efter ett lugnt pass. Jag har tagit tempen på henne innan jag rider och då har hon ca. 37,5. Hin är pigg och frammåt när jag rider ..

Någon som har haft liknande problem?

Sv: Svettig häst!

att hästar svettas olika mycket är ingen konstighet, flickvännens häst svettar igenom schabraken ett vanligt ridpass på sommaren och jobbar man hårt på vintern kan även det gå, löddrig på halsen, mellan benen både fram och bak hör till det vanliga.. men vad är problemet? det är bara att duscha henne efteråt och låta henne torka, antingen i solen eller med ett täcke på.

Min svettas rätt ordentligt om jag rider ett lättare pass så brukar det inte vara så farligt. Men hårdare så kan han skumma mellan ben och svettig på halsen lite beroende på väder också. Han blir dock inte ansträngd utan svettas bara. inget flås eller så. Om jag konditionstränar alltså galopp så droppar det svett om min lilla polle så det är nog väldigt varierande beroende på häst hur mycket och vart de svettas såg ett dressyr program där hästen svettas otroligt mycket troligtvis för att de tar i för fullt.

http://www.youtube.com/watch?v=G_FDK04vXaI&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Efacebook%2Ecom%2Fposted%2Ephp%3Fid%3D695801373%26share%5Fid%3D126537258186%26ref%3Dnf&feature=player_embedded

Min häst svettas i princip aldrig, hur hårt man än rider. Min syrras häst däremot, de krävs inte mkt för att få den hästen att svettas. Vid hårda pass så är de inte alls ovanligt att den är löddrig vid hals, träns och mellan bakben.

Jag ser inte vart problemet är?

Är det en pigg och alert häst? Mina hästar som haft lite mer nerv har haft en tendens att svettas mer än de andra, pratade med en vet. om det och h*n sa att alla hästar är ju (självklart) olika, en del svettas mer och en del mindre, ibland kan det vara en reaktion från fodret.
Tror inte att det gör varken till eller från för hästen, det är enklare om du helklipper den så att den slipper gå runt med allt blött på sig vid arbete även om den fortsätter svettas mycket. Så länge den inte svettas hela tiden skulle inte jag oroa mig, det är som med människor, en del dryper av svett efter bara några minuters träningspass och andra svettas mindre.

Tack för alla svar. Nej det är inget problem att hon svettas va bara orolig om det va något som inte va bra när de svettades så lätt. Men då är det bara att rida på.

Min häst svettas otroligt mycket. Har alltid gjort, och är jättejobbigt att allt är dygnsurt efter ett träningspass:p I hennes fall beror det på att hennes päls är oerhört tät. Många ggr har jag fått klippa henne även sommartid! Och första klippningen för vintern kommer ske om bara någon vecka.

Viktigt att tänka på om de svettas mycket är att ge extra salt eller svettersättning som finns. Eftersom de svettas ut så mycket!

Liknande trådar

Hästvård Min häst, klippt 15-årig SWB i mycket god kondition, började fälla ordentligt för en vecka sedan. I samband med det började hon bli...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Corax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka