svettas mkt mkt!

B

brosen

Hejsan..

När jag rider mitt varmblod på 10 år så svettas hon jätte snabbt!
Typ i uppvärmningen i galoppen eller redan lite i Traven..
jag brukar få låna en ridbana ibland, där det sår massor med hästar, och nästan alla ägare där frågar varför jag rider henne så svettig..
Men ska man inte kunna rida ett ''vanligt'' dressyr pass bara för att hon svettas.?
Folk säger till mig att jag måste ta det mkt luganre..men då kan jag ju bara skritta typ!

Är det onormalt att dom svettas så mkt?
Rider jag dressyr i ca 50/60 min.. blandat med mkt skritt och trav och lite galopp så droppar svetten av henne i slutet..

Vad ska jag göra?
Finns det ngt att göra åt det?

Tacksam för svar =)

Sv: svettas mkt mkt!

Hej!

Har hon vinterpäls?
Många hästar med vinterpäls blir oftast vädligt svettiga när dom tränas medelhårt mina skulle bada i svett om jag lätt dom ha sina vinerpälsar.

Men mina är svettiga även om dom är klippta, speciellt på sommarn så är det vitt skum på dom och ibland när jag rider i ridhuset med.

Blir hon trött och orkar inte? Eller går hon som vanligt?

Nathalie

Hejsan..
Hor han lite vinterpäls.. Just nu så går hon med Vintertäcke på nätterna och på kalla dagar..

Hon skulla lätt kunna gå tre lektioner på rad om det skulla vara så..!

Varför går den med vintertäcke redan? Vad ska den ha för täcke när det blir -20-25 grader?

Sen så är det bara så att många hästar svettas kopiöst mkt även om de är i topp kondis.

Hon har det bara på natten, och när det är mkt kallare så åker det på ett tjockt stalltäcke under..sen så fryser hon lätt!

Okeej

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama