Sveriges nationaldag!

Jag skulle ha köpt jordgubbar om det inte var så att de kostade 99kr för 500g O_o

Vi brukar ha god mat på eftermiddagen, utegrillat och färskpotatis. Sen jordgubbar. Mer blir det inte.

Dock tycker jag det är väldigt mysigt att gå runt ute och se folk med svenska flaggan och hoppborgar med tillhörande ungar :)

Jag har jobbat sen klockan 7 och går hem snart. Vi har gått kort så jag har firat med stress. Vårdtagarna fick hembakad jordgubbstårta iallafall! (Hemtjänst). Jag tror faktiskt jag ska härma dig och laga köttbullar ikväll till mig och mannen. Lägga in lite gurka och göra rårörda lingon :love:

Mmm, det brukar bli så när man bor utomlands. Midsommar och även nationaldagen var mycket stora när jag bodde i Kenya. Ambassadören bjöd på fest och det sjöngs du gamla du fria och var dekorerat i blått och gult. För expats är högtider mycket viktigare. Även om just nationaldagen aldrig varit en grej för mig. Men jag är överlag inte så förtjust i nationalism. Alltför mycket elände både historiskt och idag har sitt ursprung från det, även om jag brukar heja på svenska skidåkarna (mest för att kommentatorerna blir så glada) och Peder i OS och liknande. Men att vifta med en flagga och sjunga du gamla du fria är ingen höjdare även om jordgubbstårta är mumsmums :d

Men det här idiotiska som svenska fans börjat härma att man ska stå upp när svenska nationalsången sjungs med ena handen på hjärtat - som man gör i USA - är så otroligt löjligt. Nästa steg är väl oath of allegiance eller liknande. :cautious:
Fast jag menade inte att jag firade den svenska nationaldagen i USA, utan det är USAs nationaldag som firas ordentligt av amerikanarna :) !

Fast jag menade inte att jag firade den svenska nationaldagen i USA, utan det är USAs nationaldag som firas ordentligt av amerikanarna :) !

Jag såg det lite för sent! Jo, USA:s nationaldag är ju en stor grej, men det är ju mer förståeligt med tanke på varför de firar. Sedan är ju amerikanare ofta mer nationalistiska än svenskar.

Jag skulle kunna tänka mig att vifta lite med en flagga och gnola lite på nationalsången, men jag har ingen flagga och är dålig på att sjunga, så nej, det blir nog inget firande. :p

Kanske tar en promenad på stan i det fina vädret i alla fall!

Jag har inte firat, brukar aldrig fira och kommer inte göra det. Nationaldagen har egentligen ingen mer koppling till vårt fina land, mer än en massa efterhandskonstruktioner som ska legitimera att det blev en röd dag. Jag är glad och tacksam över att vara född här ändå, varje dag, och känner inget som helst behov av att bli någon nationalistisk patriot för en dag. F.ö är jag förbannat less på alla "Jag firar nationaldagen och är stolt över det, nu kommer folk ändå kalla mig rasist bla bla bla....Vi som står upp för nationalsången... yada yada yada" som lusar ner Facebook :banghead::yuck:

Att nationalsången får så många att gripa till pennan varje år, alltså folk både för och emot.

Jag spelade den för min pv samt översatte texten och han älskade den. Han hade aldrig hört en nationalsång som hurrar landet, alltså landskapet. Hyllar det som redan fanns där innan oss ich värna om att ha det kvar.

Jag själv har aldrig sett det så, så det var en mindre aha-upplevelse för mig. andra nationalsånger i världen kan vara väldigt nationalistiska i texten annars...

Någon som jag tappade all respekt för igår dock är özz nujen eller hur han stavar, så fjantigt av honom.

Firade som jag brukar göra på röda dagar, längre uteritt med vänner och senare träffa släkt och/ eller vänner över fika eller mat och igår blev det även att skytte på lerduvor.

Firar ni? Och i så fall hur?

Här down under är det ju inte så mycket att fira mer än jag funderar på att laga köttbullar ikväll och bjuda mannen på :rofl:

Annars nöjer jag mig med ett inlägg på FB bara för att göra folk uppmärksamma på kul

HAPPY SWEDEN DAY 6th of June!!
It's not just Me, ABBA, Avicii and Zlatan which are Swedish,, fun facts also Spotify, SoundCloud, IKEA, Husqvarna, Skype, H&M, Volvo, Pirate bay and Candy crush was founded in Sweden AND inventions like the spanner, the zipper, pacemaker, ultrasound, seatbelt, Tetra pack and dynamite comes from great Swedish inventors! Meatballs for everyone today!

:bump:
Nationaldagsgaloppen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka