Sveriges nationaldag!

När jag bodde i Uppsala åkte vi alltid ut till hembyggdsgården där min mormor och morfar bor. Där var det en kör som sjöng, försäljning av blommor, hembakat, hantverk etc., matförsäljning, fiskdamm för barn och mycket mer. Saknar att fira på så vis!
Idag blir det dock besök till Fårö och grillning ikväll :)

Inget speciellt firande här hemma men tycker att det är trevligt att dagen blir med uppmärksammad och det börjar ploppa upp lite firandet och spektakel här och var.
Jag ska iväg med mamma till ett slott inte långt härifrån - promenera med hundarna, fika och sen köpa blommor i deras fina trädgårdshandel. Har inte fixat ordning altanen än :o
Ikväll ska vi grilla och jag ska på agilitykurs.

Jag har hissat flaggan! Men sen vet jag inte. Är det inte lite typiskt svenskt att inte fira nationaldagen? Funderar på att bli bättre på att fira den. Sverige är ju ett fantastiskt land på många sätt så varför inte uppmärksamma nationen mer? Om inte annat är det lite kul med fest, eller ja fest och fest. Men göra denna dag till mer än vilken dag på året som helst.

Ska försöka inviga nya grillen.

Jag firar inget särskilt direkt, men eftersom det är fint väder funderar jag på att äta lunch ute och kanske köpa jordgubbar :love:

Firar ni? Och i så fall hur?

Här down under är det ju inte så mycket att fira mer än jag funderar på att laga köttbullar ikväll och bjuda mannen på :rofl:

Annars nöjer jag mig med ett inlägg på FB bara för att göra folk uppmärksamma på kul

HAPPY SWEDEN DAY 6th of June!!
It's not just Me, ABBA, Avicii and Zlatan which are Swedish,, fun facts also Spotify, SoundCloud, IKEA, Husqvarna, Skype, H&M, Volvo, Pirate bay and Candy crush was founded in Sweden AND inventions like the spanner, the zipper, pacemaker, ultrasound, seatbelt, Tetra pack and dynamite comes from great Swedish inventors! Meatballs for everyone today!

:bump:
Eftersom vi spelar och sjunger på hobbybasis och våra ungdomar är aktiva i Kulturskolan så är vi "proffessionella" firare av flertal helger som jul, påsk, 1:a maj och nationaldagen. Ja vi firar.

Inget firande .Tänkte jobba lite på gården men det ösregnar så det blir att slappa .Tänkte åka iväg på lite firande som bilklubben har här då en kompis skulle visa upp en stjärnmotor i miniatyr som fungerar som han byggt själv men det får vara i regnet

Inget firande bara städande och sedan jobb. Sveriges nationaldag har alltid varit, nja, av ingen betydelse. Den har inte växt fram organiskt som tex 4 juli, 14 juli eller 7 maj utan är jaha, någon har bestämt att det är en röd dag, skönt att vara ledig.

Det enda jag kan tänka mig att göra är att gå och kolla när nysvenskar blir medborgare, gick någon gång till Stadshuset och det var roligt. Så mycket förväntan och glädje.

Kul att se att mycket av vad vi tänker på som svenskt är mer globalt, tråkigt att de flesta företag vi tänker på som svenska nu är köpta av utländska koncerner.

Vi var på lokala ridskolan som anordnade ponnyridning och grillad korv. Något större firande än så blir det inte här.

Inget firande bara städande och sedan jobb. Sveriges nationaldag har alltid varit, nja, av ingen betydelse. Den har inte växt fram organiskt som tex 4 juli, 14 juli eller 7 maj utan är jaha, någon har bestämt att det är en röd dag, skönt att vara ledig.

Det enda jag kan tänka mig att göra är att gå och kolla när nysvenskar blir medborgare, gick någon gång till Stadshuset och det var roligt. Så mycket förväntan och glädje.

Kul att se att mycket av vad vi tänker på som svenskt är mer globalt, tråkigt att de flesta företag vi tänker på som svenska nu är köpta av utländska koncerner.
Det är så synd... :( När jag bodde i USA så var ju verkligen 4th of July en stor och kul grej :) ! Grillning, picnic, pajer och tårtor, pampiga fyrverkerier...osv osv osv

Vi har hundträff hos oss. CC Skaraborg. Det var en bra dag tyckte gruppen för på nationaldagen gör man ju ändå inget speciellt.

Det är så synd... :( När jag bodde i USA så var ju verkligen 4th of July en stor och kul grej :) ! Grillning, picnic, pajer och tårtor, pampiga fyrverkerier...osv osv osv

Mmm, det brukar bli så när man bor utomlands. Midsommar och även nationaldagen var mycket stora när jag bodde i Kenya. Ambassadören bjöd på fest och det sjöngs du gamla du fria och var dekorerat i blått och gult. För expats är högtider mycket viktigare. Även om just nationaldagen aldrig varit en grej för mig. Men jag är överlag inte så förtjust i nationalism. Alltför mycket elände både historiskt och idag har sitt ursprung från det, även om jag brukar heja på svenska skidåkarna (mest för att kommentatorerna blir så glada) och Peder i OS och liknande. Men att vifta med en flagga och sjunga du gamla du fria är ingen höjdare även om jordgubbstårta är mumsmums :d

Men det här idiotiska som svenska fans börjat härma att man ska stå upp när svenska nationalsången sjungs med ena handen på hjärtat - som man gör i USA - är så otroligt löjligt. Nästa steg är väl oath of allegiance eller liknande. :cautious:

Sitter med terminens sista hemtenta så för min del uteblir firandet. Sambon ska iväg till våra vänner och grilla.

Jag tycker mest det är en fjantig nymodighet, vi har ju inte fått en ny röd dag, utan vi blev av med en röd dag från pingsten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka