Sverigeflagga?

Sv: Sverigeflagga?

Scapa är på gränsen till gdk men det är ett varumärke så det är ok. Svensk flagga är ju vare sig varumärke eller klubbmärke :D

Nej, men det är ju just det som är grejen :) Momentet tar upp regler för sponsring, dit flaggan inte kan räknas. En blomma, ett hjärta, en stjärna är ju okej, fast det inte står med i texten om sponsring. HUR ett schabrak får se ut finns inte reglerat öht.

Men man får ju ha en företagslogga utan att vara sponsrad? Man får ha en stor 3:an (scapaschabraken), fast det inte står att man får.

Nej det får man inte egentligen, den är för stor... Du får inte heller tävla med Whitaker ridbyxor eftersom reklamen är för stor... sen att ÖD släpper igenom det är en annan sak. Fast jag vet iof att flera har blivit stoppade av en nitisk ÖD.

Flaggan är inte en stjärna eller hjärta utan flaggan betyder att du representerar Sverige och den skall användas av de ryttare som gör det.

Det står inte heller i TR att man inte får rida med Olympiska symbolen på Schabraket, dock är det reglerat på annan plats, likväl som Svenska flaggan är reglerad på annan plats. Det har aldrig direkt behövts ett reglerande i TR om flaggan, men nu när kreti och pleti köper flaggor/schabrak och rider runt med verkar det som att det behövs ett förbud i TR.

Får man inte rida med scapa :O
Men man får ju ha en företagslogga utan att vara sponsrad? Man får ha en stor 3:an (scapaschabraken), fast det inte står att man får.
Jag förstår inte heller hur en flagga kan falla under reklam öht, det borde snarare jämställas med klubbemblem/logga.

(JAG bryr mig inte personligen, skulle inte få för mig att rida med flagga när jag inte representerar landet eftersom det bara ser töntigt ut då...)

Senast ändrad av en moderator:

haha förstår inte varför du tjafsar emot,fio har ju uppenbarligen egen erfarenhet av detta.

Personligen så tycker jag att Svenska flaggan är sjukt ful ändå, så jag är bara glad om man inte får använda den, då slipper jag se den haha

Att schabrakets utformning, flagga eller ej, finns reglerat i TR (vilket du sett om du läst vad jag skrivit). Momentet du refererade till handlar om SPONSRING, inte flaggor. Och att hänvisa till att det som inte står = inte tillåtet funkar inte, eftersom färg, form, mönster, whatever öht inte är upptaget i TR. That's my point. "Förbudet" mot flaggor är en POLICY som det står på mer än ett ställe i tråden, inte en regel.

Och vad vet du om min erfarenhet?

Jag "tjaffsar emot" för att fio har fel, det går INTE att läsa i TR att flaggor inte är tillåtna annat än för de som tävlar internationellt.

Hade du haft någon erfarenhet av det så hade du nog redan dragit upp det.

Ring förbundet och fråga istället, hon har tävlat internationellt, och förbundet har ju till och med sagt det till henne. Hela "det står inte i TR" håller inte, eftersom TR är utformat så att det som inte står med är inte tillåtet. Tror du inte på det är det enda du kan göra att ringa och ta reda på det själv.
Jag har varit med om ett flertal tävlingar där ÖD har sagt till ryttaren att de inte får tävla med flagga.

Och vad vet du om min erfarenhet?

Jag "tjaffsar emot" för att fio har fel, det går INTE att läsa i TR att flaggor inte är tillåtna annat än för de som tävlar internationellt.

Jag skrev:

Det står inte heller i TR att man inte får rida med Olympiska symbolen på Schabraket, dock är det reglerat på annan plats, likväl som Svenska flaggan är reglerad på annan plats. Det har aldrig direkt behövts ett reglerande i TR om flaggan, men nu när kreti och pleti köper flaggor/schabrak och rider runt med verkar det som att det behövs ett förbud i TR.

Tror du på allvar att du kan rida med Olympiska symbolen på Schabraket bara för att det inte står i TR :rofl:

Och hur logiskt tycker du det är att de som tävlar internationellt inte får ha flaggor medans de som inte gör det får ha det :confused:

Har du fått värmeslag nu i helgen tro ;)

"Förbudet" mot flaggor är en POLICY som det står på mer än ett ställe i tråden, inte en regel.

Så varför uppmanar du medlemmarna att gå emot sitt eget förbund och dess POLICY ! För du förstår väl att det naturligtvis gäller ALLA förbundets medlemmar.

Som sagt jag tror ingen på förbundet överhuvudtaget ens kunde föreställa sig att folk skulle köpa egna flaggor och sätta på när dom representerar enbart sin klubb som man gör när man tävlar I Sverige så därför har dom ju enbart gått ut med infon till de som "har rätt" att bära flagga.

Hade du haft någon erfarenhet av det så hade du nog redan dragit upp det.

Ring förbundet och fråga istället, hon har tävlat internationellt, och förbundet har ju till och med sagt det till henne. Hela "det står inte i TR" håller inte, eftersom TR är utformat så att det som inte står med är inte tillåtet. Tror du inte på det är det enda du kan göra att ringa och ta reda på det själv.
Jag har varit med om ett flertal tävlingar där ÖD har sagt till ryttaren att de inte får tävla med flagga.

Vi är 3-4 st i denna tråden som tävlar/tävlat internationellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Equilina
Och att hänvisa till att det som inte står = inte tillåtet funkar inte, eftersom färg, form, mönster, whatever öht inte är upptaget i TR.

Klart förbundet inte kan reglera färg och form på reklam eftersom loggor har olika utseende. Hela TR är utformat att det som inte står är INTE tillåtet. Det står inte att Ryttare har rätt att bära flagga i Sverige så länge dom inte tävlar internationellt alltså får dom INTE det !

Flaggan är dock INTE varken som det står i TR

Ryttare har rätt att bära reklam (logotype) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn
Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam
räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller
emblem.

Ovanstående är det du får ha på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn och inget annat!

När du tävlar internationellt så gäller inte TR så därmed kan du ha flagga då du representerar Sverige!

Senast ändrad:

Någon tog tidigare i tråden upp det här med GPA-hjälmarna med Svenska flaggan på, som dessutom tagits ner i pris och riktas nu till 'vanliga' ryttare...
Får man alltså inte rida med en sådan?

Och hur är det med andra länders flaggor, säg Whitaker-paden som är en enda stor Union Jack?
Får man rida med den?

Angående hjälmarna som någon sa så gäller det inte ryttarens utrustning. Jag plockar ju inte bort flaggan på min frack så fort jag tävlar en tävling här hemma i Sverige. Isåfall skulle jag ju ha 2 frackar a´5000 spänn styck och det begär inte förbundet.. däremot kan dom begära att man har Schabrak osv utan flaggor.

Fast jag har varit på ett SM där tidigare landslagsryttare (men nu icke med i landslaget längre) ombads att ta bort "tyglandslagsmärket" från kavajen. Det fick man bara ha så länge man var med i truppen.

Fast jag har varit på ett SM där tidigare landslagsryttare (men nu icke med i landslaget längre) ombads att ta bort "tyglandslagsmärket" från kavajen. Det fick man bara ha så länge man var med i truppen.

Det har vi också varit med om, inte själva men en kompis till dottern. Insåg poängen med att tråckla fast flaggan då :angel:

Annars håller jag med Fio och de andra, när de fick landslagsschabraken så fick de veta att de endast får användas internationellt. :laugh:

Sen kan jag kanske se en skillnad på ett schabrak med flagga och ett med tre kronor och flagga. :p

Och hur är det med andra länders flaggor, säg Whitaker-paden som är en enda stor Union Jack?
Får man rida med den?

Ja det undrar jag oxå... vågade inte köpa den i falsterbo men var väldigt sugen... Trist att behöva få plocka av den på en tävlingsplats. Hur är det egentligen månntro??

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: dobbis
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 200
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025