Sverigeflagga?

Pancakes

Trådstartare
Läste precis ett påstående om att man inte får tävla med svenska flaggan (på utrustning) i Sverige, men jag tycker det låter väldigt underligt och kan inte minnas att det står något om det i TR? (jag hade kollat själv, men av någon anledning vägrar adobe reader fungera just nu)

Sv: Sverigeflagga?

lustigt...

men jag blir inte förvånad om det är så,,, här i sverige kan man ju inte ens hissa flaggan på nationaldagen utan att bli dömd som rasse

Onödigt kanske, men är det inte synd om dem som tycker det är fint inte törs använda det för att de hört att det inte är tillåtet? Jag har klubbkläder på klubbtävling, men det kanske är lika onödigt?

Det är Sv. Ridsportsförbundets policy, man ska bara ha svensk flagga/tre kronor när man representerar Sverige dvs på internationella tävlingar.
Den informationen fick iaf vi när jag ingick i juniorlandslaget (det var år 2006).

Ok, tack för infon :) Det kan ju dessutom förklara varför jag inte mindes det från TR. Policyn har ju troligtvis inte ändrat sig, så det var nog den personen hade fått nys om bara att jag förutsatte att det var något i TR.

Det är fortfarande samma policy iaf förra året. Endast rida med flagga när man representerar Sverige internationellt.

Så snabb fråga, jag får alltså inte tävla med det här? Trist. :( Kanske skulle tagit reda påt innan man köpte det.

fs_427695135_23290_1259571589.jpg

Men hur är det med alla som har flaggan på GPA hjälmarna då?

Svårt att säga! Jag skulle tycka att det var okej, eftersom det inte är någon av de vanliga "Sverige loggorna" så att säga. Varken flaggan eller "tre kronorna", men jag vågar inte säga säkert... Du kan prova att maila någon på förbundet och fråga:)

Förbundets policy har inget med TR att göra och berör främst de som ingår i landslagstrupperna så du och alla andra kan lugnt rida med vilke flagga som helst.

Jag satt i domartornet en gång under en lokal ponnyhoppning, och då kom det en liten ponny med en sverigeflagga på schabraket. En "riktig" flagga eller vad man ska säga, alltså inte bara blått & gult. Domaren sa att det inte var tillåtet om inte ekipaget hade gått tävlingar utanför Sverige... :angel:

Då hade jag bett domaren peka på var i TR detta står, sen hade den domaren haft att göra resten av dagen :grin:

Då hade jag bett domaren peka på var i TR detta står, sen hade den domaren haft att göra resten av dagen :grin:

Det är väl reglerat i momentet som handlar om reklam/namn/logga på Schabrak/utrusting, där står det ju vad som får finnas på och i vilken storlek.

Och jag kan iaf inte se att det står något om flaggor...?

Ur TR I
Mom 151 Sponsorskap, reklam
En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer.
Ryttare har rätt att bära reklam (logotype) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn
enligt nedan specificerade ytmått. Ryttare som tävlar internationellt måste ha sponsorkontrakt
godkänt av Ridsportförbundet. Rättigheten gäller inte Olympiska Spel
eller andra tävlingar under IOC:s beskydd. Om personlig sponsor ska användas vid
VM och EM fordras speciellt tillstånd från Ridsportförbundet.
Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam
räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller
emblem.
På tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller
logotype endast exponeras på en maximal yta av:
29
• 400 cm² på vardera sidan av tävlingsvagnen i dressyrmomentet och i precisionskörningen
eller på voltigevojlock (backpad).
• 200 cm² på vardera sidan av vojlock.
• 75 cm2 en gång på insektsluva.
• 100 cm² en gång på voltigeklädsel.
• 80 cm² en gång i höjd med bröstfickan på ridjacka/frack eller tävlingsjacka
med undantag för klädseln på fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
• 80 cm² på varje sida av ridjackan i höjd med bröstfickorna vid banhoppning
• 16 cm² på vardera sidan av skjortkragen, gäller ej fälttävlans uthållighetsprov
och vid distansritt.
• 200 cm² på en ärm av tävlingsjackan vid fälttävlans uthållighetsprov och vid
distansritt.
• Sadelmakarens namn får förekomma en gång på varje seldon på ett märke
som inte är bredare än den del det sitter på och inte längre än 10 cm².
• Vagntillverkarens namn får visas på vagnar, med ett märke av högst 50 cm².
• Identifiering/märke av klädestillverkare får bara förekomma en gång per
klädesplagg och ej större än 3 cm²
• I moment A, B och C under och i samband med prisutdelning får sponsors
namn och/eller logotype exponeras på ett märke om 80 cm² i höjd med bröstfickan
på tävlingsjacka.
• Affärsmässig annonsering är inte tillåten på någon del av ett ekipage. Detta
gäller även täcken under tävlandet (inkluderande maratonpauser och prisutdelningsceremonier).
Annonsering får endast ske enligt nedanstående
I körningens maratonmoment får reklam från sponsorn visas på vagnens sidor och
framstammen. De får inte överstiga 2 520 cm² på vardera av de tre reklamplatserna.
På tre medhjälpares/grooms ryggar får reklamen inte överstiga 1 260 cm² på vardera
rygg.
För att en ryttare ska kunna ha personlig sponsor (utföra reklamtjänster mot ersättning,
som utlämnande av sitt namn, person, fotografi eller häst till annonsering
el.dyl.) måste Ridsportförbundet skriftligen godkänna sponsorkontraktet.
Reklamrätten vid internationella tävlingar som VM, EM och Nations Cup tillhör
Ridsportförbundet.
På fritidskläder/överdragskläder är det tillåtet med reklam. All reklam på hästtäcke
inne på tävlingsbanan är förbjudet på alla tävlingar inom eller utom Sverige.
Undantaget är överräckande av sponsortäcke vid prisutdelning.

Och jag kan iaf inte se att det står något om flaggor...?

Ur TR I

Exakt ;)

TR är ju utformat så att det som inte står , får man inte använda.

Förbundet delar själva ut Schabrak osv MED flaggor på till de som representerar Sverige på Internationella tävlingar.

Vi som tävlat internationellt har fått direktiv från förbundet om att inte använda dessa flaggprydda på vanliga tävlingar i Sverige.

INTE kunde dom drömma om att folk själva skulle köpa eller sätta på flaggor bara för att rida en lokal 110.

Angående hjälmarna som någon sa så gäller det inte ryttarens utrustning. Jag plockar ju inte bort flaggan på min frack så fort jag tävlar en tävling här hemma i Sverige. Isåfall skulle jag ju ha 2 frackar a´5000 spänn styck och det begär inte förbundet.. däremot kan dom begära att man har Schabrak osv utan flaggor.

Det står inte heller ngåonstans att man inte får ha en bild på sin mamma på schabraket, skulle det också vara otillåtet?
Momentet tar ju bara upp just sposortext/bild.

Om du vill göra reklam för din mamma får du säkert göra det bara du gör det inom måtten som är godkänt.

Vill du göra reklam för Sverige så får du prestera så du blir uttagen av förbundet att tävla FÖR Sverige. I Sverige så tävlar man för sin klubb.

Och VAR går det att läsa?

I det du precis innan citerat. det som inte står är inte godkänt!

Blir du inte uttagen att tävla för ´Sverige så skall du inte heller ha en flagga på din vojlock/schabrak eftersom du inte representerar just Sverige.

Jag har sagt till många att de nog inte borde rida omkring med flagga och skulle aldrig någonsin göra det om jag inte representerade Sverige på en tävling

Men man får ju ha en företagslogga utan att vara sponsrad? Man får ha en stor 3:an (scapaschabraken), fast det inte står att man får.
Jag förstår inte heller hur en flagga kan falla under reklam öht, det borde snarare jämställas med klubbemblem/logga.

(JAG bryr mig inte personligen, skulle inte få för mig att rida med flagga när jag inte representerar landet eftersom det bara ser töntigt ut då...)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: dobbis
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 200
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025