Huntress
Trådstartare
Har länge gått och sneglat på allt som växer ute i skog och mark, och för en tid sedan gjorde jag slag i saken och köpte "Hästägarens Örtabok". Hade tänkt mig att plocka lite olika örter och torka, men problemet är att jag inte riktigt vet vilka örter som växer i Sverige och som man kan ge hästar? I boken står det inte så specifikt var dom finns, bara "europa", el. "norra europa".
Sen problem nummer två, måste ha sovit på biologilektionerna - jag är usel på att känna igen olika växter! De "vanligaste" känner jag igen, men annars... Är det någon som kan komplettera med lite bilder på Svenskväxande örter så skulle jag bli tacksam!
Sedan, när jag ändå är igång, hur är det med svenska bär - jordgubbar, smultron, björnbär, blåbär, vinbär etc. Kan man plocka och ge hästen? Inte i några större mängder såklart!
Min lista på svenska-örter-som-jag-känner-igen-och-man-kan-ge-hästar:
Brännässlor
Maskros
Rölleka
Nypon
Skulle bli glad om ovanstående lista kunde kompletteras!
Många frågor...
Mvh Huntress
Sen problem nummer två, måste ha sovit på biologilektionerna - jag är usel på att känna igen olika växter! De "vanligaste" känner jag igen, men annars... Är det någon som kan komplettera med lite bilder på Svenskväxande örter så skulle jag bli tacksam!
Sedan, när jag ändå är igång, hur är det med svenska bär - jordgubbar, smultron, björnbär, blåbär, vinbär etc. Kan man plocka och ge hästen? Inte i några större mängder såklart!
Min lista på svenska-örter-som-jag-känner-igen-och-man-kan-ge-hästar:
Brännässlor
Maskros
Rölleka
Nypon
Skulle bli glad om ovanstående lista kunde kompletteras!
Många frågor...
Mvh Huntress