Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.
På samma sätt när det gäller islam och muslimer, jag har vänner som är troende muslimer där kvinnan inte täcker sig alls, skulle du se henne på stan så finns det inget som skvallrar om att hon är djupt troende. Sen finns det grupper där man har gått så långt att kvinnan inte får lämna huset, och lutar sig mot islam. Är det då religionen som förtrycker eller är det människorna?
Att det är olika normer som gäller inom olika grupper inom islam är inte konstigt på något sätt, islam finns över hela världen och har gjort så i många hundratals år, du blir väl inte överraskad att det finns olika normer i Indien och Libyen till exempel?
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.
Det är svårt att säga att religion är ett förtryck, däremot kan de normer som finns i det samhälle/grupp man lever i skapa ett förtryck. Om sen normerna tar sitt stöd i religionen eller i samhället spelar inte så stor roll. Om vi tittar på Sverige så var normen inte allt för långt tillbaka att kvinnor var tvungna att vara gifta för att skaffa barn, var du ogift så såg samhället ner på dig. Även när det gäller homosexuella så var normen och lagstiftningen att det var fel, först 1944 togs lagen bort att homosexuella handlingar var straffbara och först 1979 slutade homosexualitet vara en sjukdom. Var det kristendomen som religion som stod för förtrycket eller var det människorna i samhället?Jag har lite liknande funderingar. Teoretiskt sett endast, jag vill absolut inte tvinga någon att göra något som de inte vill göra - jag respekterar allas val. De som bär något sådant säger ju själva att de väljer att ha sjal (i de flesta fallen iallafall - om någon säger att de inte vill ha sjal men har det så är det ju en självklar fråga) men samtidigt om de hade vuxit upp utan religionen så hade de troligen inte använt sjal. Är religionen då ett slags förtryck? Men samtidigt så är det frivilligt. Men enligt religionen är det för att dölja sitt hår (eller mer) för andra män, rätta mig gärna. Men å andra sidan så kanske det har övergått från det till mera ett uttryck av sin religion än att dölja något. Som att en kristen har ett kors halsband? Det är ju skillnad mellan en vanlig hijab och en burka, även i förtrycket? Eller är en burka lika frivillig som en hijab?
Tankarna går lite runt sådär.
Obs, jag är kristen/ateist så jag känner att jag inte riktigt har rätt till att uttrycka mina funderingar om en religion som jag inte vet så mycket om och/eller inte har personlig erfarenhet av. Så jag brukar inte prata om det.
På samma sätt när det gäller islam och muslimer, jag har vänner som är troende muslimer där kvinnan inte täcker sig alls, skulle du se henne på stan så finns det inget som skvallrar om att hon är djupt troende. Sen finns det grupper där man har gått så långt att kvinnan inte får lämna huset, och lutar sig mot islam. Är det då religionen som förtrycker eller är det människorna?
Att det är olika normer som gäller inom olika grupper inom islam är inte konstigt på något sätt, islam finns över hela världen och har gjort så i många hundratals år, du blir väl inte överraskad att det finns olika normer i Indien och Libyen till exempel?
Senast ändrad av en moderator: