Svenska bruksprovet för hingstar.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Någon som vet vad det kostar att genomföra ett bruksprov för en treårig hingst i Sverige?:banana:

¤ Själva bruksprovet, anmälnings avgifter osv.:idea:

Sv: Svenska bruksprovet för hingstar.

Någon som vet vad det kostar att genomföra ett bruksprov för en treårig hingst i Sverige?:banana:

¤ Själva bruksprovet, anmälnings avgifter osv.:idea:
Det ska du nog ta med ASVH jag vill minnas att bruksprovets priser diskuterades på ASVH:s årsmöte...

Enligt Brink kostar det ca 130 000 att få en hingst godkänd som treåring (samma pris även om den ej går igenom). Då tar de emot hästen i augusti (ska då vara inriden)och tränar hästen mentalt och fysiskt till bruksprovet i februari. Treåringar är emellertid lite väl unga och de har sällan hingstkaraktär så här tidigt. Därför är det få som går igenom så tidigt eftersom premieringsnämnden är sparsam med att godkänna (en dressyr- och två hopphingstar blev godkända som treåringar i år). Om de går igenom är de godkända i ett år och måste visas om som fyraåringar.

Det räcker inte alltid med en talangfull häst utan härstamningen måste också vara intressant och lite annan än det som redan finns för att det ska vara lönt att ge sig på ett bruksprov med sin häst.

Minns jag inte fel så kostade fas 1 något mer än tidigare år ifjor (kostade tidigare 10´+moms) tror det var typ 12´+moms (3-åringarna går bara ett fas 1 prov.)

För övrigt vad gäller rena kostnader till ASVH tillkommer inget mer än att jag tror att de numer tar någon mindre summa för granskningen av röntgenplåtarna (granskas bara en gång därav några år sedan grabbens blev inskickade).

Liknande trådar

Avel Årets bruksprov hålls på Strömsholm 17 - 22 mars Anmälningarna till årets bruksprov har öppnats och flera hingstar är redan anmälda. A...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Görel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
47 931
Samhälle Varför håller vi på att tala ner oss själva på det här sättet? Är det som man känner sig själv känner man andra eller? Vad vinner...
15 16 17
Svar
339
· Visningar
17 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat