Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
feministerna gav ju honom t.o.m. Nordstjärneorden för bara några år sedan mm.
.
Du är inte det, så varför svara då?
Är du helt seriös![]()
Det känns förståeligt att Stridsberg såg det som en omöjlighet att stanna. Och ja, det känns ju som att Horace solkar ned mest. Åtminstone framstår det ju så för oss som bara läser om konflikten, eftersom att han med näbbar och klor tycks försvara det gamla och sabotera uttalanden från Akademien som skulle kunna leda framåt. Däremot så har jag svårt att se att han skulle lämna, han sa ju så fint i intervjun att möjligheten till utträde bara ska gälla de som själva inte vill vara delaktiga längre, och att de inte ska påverkas av exempelvis media. Haha, jag har förresten lite problem med att jag trots allt gillar Engdahls doktorsavhandling Den romatiska texten. Fast å andra sidan har jag inte läst speciellt mycket av hans nyare produktion.
Är halvvägs genom Den sista grisen. Hittills någon enstaka briljant mening. I övrigt ett ganska ihåligt skrivande i en stil som känns som en trött upprepning av hur man skrev för 100-150 år sedan, och en kvinnosyn som känns precis lika gammal. Och så dessa trista generaliseringar där han Talar Om Hur Saker Är. Och kryddar med något citat på tyska eller slänger ur sig namnet på någon Död Gubbe.
Jag menade mest hans litteraturvetenskapliga produktion, det mer skönlitterära tar jag för givet att jag inte skulle stå ut med![]()
Ja det känns som att hela "Metoo" hamnade rakt in i hans blinda fläck och svaga punkt om man läser om den boken http://www.gp.se/kultur/kultur/horace-engdahl-den-sista-grisen-1.7944 ett till citat:"Den sista grisen" verkar vara en höjdarproduktion som är det han kommer bli ihågkommen för.” penetreringen är alltid ett nederlag för kvinnan och en seger för mannen.” Känns som om vi aldrig blir av med deras djvl skilsmässa. Det skrev var ju varsin hatbok om varandra och nu fortsätter de att kriga offentligt, seriöst?? Allt enligt typ följa kulturnytt på tv. Dessa två människor som var gifta med varandra är seriöst ett skämt och de förstör och med testosteronets makt som också ökar för männen i deras övergångsålder så är mannen mer aggressivt utåtriktad och hatar var kvinna i sin närhet. Danius fick väl bara vara måltavla för Horace hat mot witt Brattström. Skämmes göre de.
Ja det känns som att hela "Metoo" hamnade rakt in i hans blinda fläck och svaga punkt om man läser om den boken http://www.gp.se/kultur/kultur/horace-engdahl-den-sista-grisen-1.7944 ett till citat:
”Hos kvinnan leder frihet till depression: det är vad en ung läsarinna kan lära sig hos Marguerite Duras. Sedan är det bara att välja”.
”I en ung mans sinne finns det ett innersta rum, och i detta finns det bara plats för en sak, nämligen för honom själv”. Och längre fram: ”I en ung kvinnas sinne finns det ett innersta rum, och detta centrum är tomt, hon är inte ens själv där. Hon sitter utanför och väntar på att någon skall fylla det”.
Han kan nog helt ärligt inte klara av att se att det skulle vara ett problem om kvinnan vill eller inte så länge en kulturell "vivör" är inblandad.
Var det inte det här som menas vara adresserat till hans ex?”I en ung kvinnas sinne finns det ett innersta rum, och detta centrum är tomt, hon är inte ens själv där. Hon sitter utanför och väntar på att någon skall fylla det”.
Jag har seriöst svårt att förstå hur de kom på idéen att bjuda in Sara Stridsberg till akademin? Hon är jämförelsevist otroligt ung och en merit är uppenbarligen att hon översatt scum. Scum är väl på alla nivåer lite seriöst enkelspårigt. Varför i hela friden kom krisitina lugn in för bara tio pr sedan och var tvungen att vara gammal när Sara Stridsberg kom in så ung? Jonas Gardell hade väl varit käck i den samlingen istället, lena Andersson, Hassan khameri är o ternationel stjärnstatus, vad heter han poeten som berättar sina dikter på scen Bruno k Öijer? Istället bjuder in en blond svensk flicka utseendemässigt en kopia av de två övriga blonda svensa flickorna i akademin, Frostensson och svenungsson. Vilket inte behöver betyda att de är psykiskt lika. Vilket är otroligt uppenbart att de inte är.
Kanske, för dålig koll.Var det inte det här som menas vara adresserat till hans ex?
Ofin karl det där.
För mig tillhör det konceptet. Män väljer unga kvinnor inte äldre kärringar. Det är en del av strukturen. Faktum är att författaren och scum-översättaren Sara stridsberg borde insett att hon är invald. Jag tror att Sara Stridsberg liksom övriga hellre hade lyckats med sitt uppdrag i svenska akademin än misslyckats. Ny fräsch tjej, ung som ska lätta upp stämningen, visst, kul. Hon ser precis likadan ut som Frostensson och Svenningsson de är sjukt lika alla tre fast så olika kompetenser. Peter Englund och Sara Danius borde ha klarat ut omvandlingen tillsammans,själva istället för att utsätta en aktiv författare med så tydlig feministisk profil Till en sådan situation med extremt förstockade gubbar och Expressenartiklarna kom på 90-talet. Nu har Sara inte klarat av att sitta kvar. De som valde Sara gav Sara ingen chans, det var dömt att misslyckas.Visst blev jag lite förvånad när Stridsberg valdes in, men samtidigt tycke jag att det var intressant just för att hon är förhållandevis ung. I led med att försöka modernisera så var det faktiskt ett bra val med en relativt ung kvinna, som ändå har en hyfsad litterär produktion sedan innan. Varför ser du det som negativt? Sedan får man ju ha i åtanke att, speciellt skönlitterära författare, som skulle plats i Akademien kanske helt enkelt vill. Öijer kan jag exempelvis inte tänka mig är speciellt intresserad av att binda upp sig på det viset. Gardell tror jag istället för för folklig för att bli invald - om han nu ens skulle vara intresserad. Annars skulle jag inte ha något emot honom på en stol. Men med tanke på de som lämnat så är det ju även aktuellt att fylla på med några akademiker också, där vet jag inget förslag på rak arm. Överhuvudtaget så ger nog tanken på Svenska Akademien en dålig smak i munnen på eventuella kandidater, såväl som för oss andra.
@Badger citat från
"Han kan nog helt ärligt inte klara av att se att det skulle vara ett problem om kvinnan vill eller inte så länge en kulturell "vivör" är inblandad."
Du skriver så subtilt att det är nästan svårt att urskilja och förstå. Jo, det finns grövre benämningar på det du skriver.
Jag tror jag varit en ångvält här nu ett tag. Ha de, ForumVänner, vänner på Forum. Det enda Forum.
För mig tillhör det konceptet. Män väljer unga kvinnor inte äldre kärringar. Det är en del av strukturen. Faktum är att författaren och scum-översättaren Sara stridsberg borde insett att hon är invald. Jag tror att Sara Stridsberg liksom övriga hellre hade lyckats med sitt uppdrag i svenska akademin än misslyckats. Ny fräsch tjej, ung som ska lätta upp stämningen, visst, kul. Hon ser precis likadan ut som Frostensson och Svenningsson de är sjukt lika alla tre fast så olika kompetenser. Peter Englund och Sara Danius borde ha klarat ut omvandlingen tillsammans,själva istället för att utsätta en aktiv författare med så tydlig feministisk profil Till en sådan situation med extremt förstockade gubbar och Expressenartiklarna kom på 90-talet. Nu har Sara inte klarat av att sitta kvar. De som valde Sara gav Sara ingen chans, det var dömt att misslyckas.
okej, det köper jag, visst varför inte.Det känns som att du skjuter bredvid mål här, för nu framstår det som att du trycker ned Stridsberg och nedvärderar hennes kometens till att hon är just en ung kvinna med ett visst utseende, för att i samma veva tycka att de gjorde henne orätt när hon valdes in, pga. klimatet? Jag kan tycka att det är ett steg i rätt riktning att välja in en vettig person och hoppas, hur naivt det än framstår, att det ska kunna bidra till förändring. Och även om jag förstår din tanke om ung tjej vs. äldre "kärring" så är det ju positivt med nytt ungt blod också, en sak i taget liksom. Sedan så är det ju BRA med de olika kompetenserna som Stridsberg, Frostenson och Svenningsson står för. Den senare är jag lite mer tveksam till varför hon invaldes dock, flera källor vittnar ju om att hon har en nära relation med både Frostenson och kulturprofilen.
Vettigt.Att dom ställer in nobelpriset i litteratur --- bra eller dåligt?
Tycker det är oproffsigt..... dom har ETT viktigt jobb och dom kan inte göra det? Vad är det man ska göra som är så mycket viktigare än nobelpriset i litteratur och hur ska man fixa förtroendet när man visat att man inte kan pausa sitt drama för att göra sitt jobb?![]()