svartsjuka

S

SomethingCorporate

Ja min lille söta prinsessa är så gräsligt svartsjuk.
Hon har ett flertal gånger börjat sparka på förra foderhästen efter att jag kommit tillbaka med honom till hagen.
Jag löste detta med att ta med ett spö så att jag kom åt henne när hon började dumma sig.
Dom var jätte bra vänner annars.

Nu är de en annan häst.
Men dom går inte i samma hage.
Så nu står och och kickar i boxväggen om jag försöker prata med honom. :crazy:
Jag brukar ryta till åt henne och då slutar hon ofast och går och ställer sig och surar i ett hörn tills jag kommit ut ur boxen.

Men de känns som om jag går runt problemet.
Hur ska jag ta itu med hennes svartsjuka?
Hon får uppmärksamhet.
Men hon anser att hon ska ha ALL
Hon är bara 1½ år men vi är ute på promenader, tömkörning, löshoppning, tränar med presenning osv osv.
Så de är inte att hon är under stimulerad..

och jag känner mig helt borta, hur tusan ska jag hantera svartsjukan?
Kan de ge sig med tiden?

Sv: svartsjuka

Fortsätt du att hantera och pyssla med andra hästar, sånt där brukar ge sig.
Jag köpte en till häst i våras, och när mitt sto som jag haft i 3 år upptäckte att jag red en annan häst blev hon skitsur.
Hon kunde vägra komma i hagen om hon hade sett att jag hade tagit in och ridit den andra hästen före henne. Och i andra situationer som när dom skulle skos/vaccineras och båda två var inne samtidigt blev hon sur om jag höll på med andra hästen, om jag gosade och klappade honom istället för henne. :D
Det har blivit bättre med tiden, hon verkar ha förstått att hon får lov att dela mig med en annan häst nu.
Nu går dom i samma hage och om jag tar in henne först brukar den andra följa efter, häromdagen blev hon skitsur när jag skulle ta in henne och den andra gick bredvid oss, hon gick med öronen platt bakåt och när hon kom åt så sparkade hon mot den andra..
Dom är roliga dom små liven. :smirk:

men de har gått 1 år nu..
men de ger sig inte :mad:

Min valack var jätte avundsjuk i början när vi köpt stoet. Han var otrevlig och försökte sno hennes foder osv (något som han inte brukar göra) Jag fortsatte bara göra lika mycket med dem som vanligt.
Tror det fungerar bäst om man lugnt skjuter i från henne och ignorerar henne när hon beter sig så

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 557
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur