Svarthavre.

eliis

Trådstartare
Har fått förslag på att man kan ersätta korn med svarthavre. Stallägaren har köpt in svarthavre från foderleverantören som tydligen var positiv till svarthavre.

Så nu har jag lite frågor:

¤Vad är det för skillnad på svarthavre och "vanlig" havre?

¤För- nackdelar med dem?

¤ Kan man dra några liknelser med korn, och i sådana fall vilket är bäst, svarthavre eller korn?

¤Vi köper färdigkrossat korn, försvinner mycket av näringen i kornet, precis som med krossad havre?

Jag ger hästen 1 liter havre och 0.5 liter korn och 1 liter betfor för tillfället.

Sv: Svarthavre.

Endast färgen skiljer svart och vithavre åt. Svarthavre säljs i mer välrensat skick än vithavre. Alltså, det är mindre tomma skal med. Näring försvinner INTE bara för man krossar. Det är den HYGIENISKA kvaliteen som försämras snabbare. Man kan inte direkt jämföra havre och korn. Dom fungerar lite olika. För stora givor korn bör man inte ge hästar.

Förövrigt försvinner näringen INTE i havre om man krossar. Varför skulle den det ?

Det skiljer framför allt i fetthalt mellan olika sorter. Det finns en otrolig massa olika sorters havre i odling i Sverige. Olika sorter har olika förutsättningar vid olika mark-/klimatförhållanden. Saker som strålängd har betydelse också.

Flera olika grundtyper finns (svarthavre, vithavre, nakenhavre...) och inom varje typ finns sedan namnsorter.

Ibland blir hästmänniskor mer fixerade vid vilken sorts havre man ska ge sin häst än den hygieniska kvalitén. Det kan vara svårt att lagra havre så att den inte blir förstörd.

Detta är de sorter som odlas officielt i sverige just nu (källa SJV sortlista 2007):

Gulhavre: Matilda*

Svarthavre: Ebene

Vithavre: Aveny, Belinda, Cilla*, Dagny, Energie, Freja, Gunhild* , Markant*, Petra, Sang, Sanna*, Stork*, Betania, Ingeborg*, Kerstin*, Vendela*

Det är faktiskt helt ovesäntligt och gör varken för eller till ur näringssynpunkt eftersom det är så förvinnande lite. Det jag reagerar mot är att hästfolk aldrig kan avliva myten om att näring ska hux flux försvinna bara för man krossar spannmål. :angel:

Man kan ju inte heller tvärsäkert påstå att den INTE tappar näring.
Frågan är om det försvinner näring om man krossar ex. havren?
Svar: Ja! Lite gör det. MEN om det för hästens skull gör så stor skillnad är en annan fråga.
Om det är oväsentligt eller ej.....?

Hästar som blir heta av hel havre kan man ge krossad havre istället av någon förunderlig anlidning så blir dom ofta lugnare av den krossade..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 823
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 033
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Min 27-åringa islandshäst börjar falla ur lite så jag tänkte förändra lite i foderstaten innan det går för långt. Idag får hon: *...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: Cicci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka