C

chrisse

Vad ska man ge till en sjuk häst som bara står (boxvila/är lite ute i hage utan gräs i)?

den är svår att hålla i hull.
 
Massor med hö först och främst förstås. Om det inte räcker och man måste ge kraftfoder så kanske kli och linfrökaka kan vara lämpligt för att hålla magen igång? Men det beror ju som vanligt på höets innehåll.

Vad är det för fel på hästen?
 
Det bästa är om man redan när man beräknar sin normala foderstat utgår från regeln att underhållsbehovet skall täckas av grovfoder. Om hästen tvingas stå, drar man bara ned till underhållsbehovet.

Det bästa är bra grovfoder - förutom att det bör räcka att hålla hästen i hull förebygger det uppkomst av stallovanor genom att det ger en längre ättid.
 
Jag ger grovfodret + tempererad "betforsoppa" med olja i för att hålla igång magen. Där lägger jag även mineralerna. Halm till pyssel.
/P
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
829
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp