Svårt problem??

Veronika

Trådstartare
Ni som läst mina tidigare inlägg känner till att jag har haft/har problem med lastning. Valacken knallar ju numera på utan konstigheter och jag kan stänga lämmen själv.
Stoet går på hur fint som helst men bara HEMMA, har tränat hemma hur mycket som helst några ggr/vecka o det går jättefint men så i veckan skulle vi åka en "testrunda".
Lastade på vilket som vanligt gick jättefint, åkte en runda på 5-10 minuter lastade av på okänt ställe, gick en sväng och skulle lasta på igen men ICKE! Damen behagade minsann inte gå på, bara frös fast eller gick in till hälften och kastade sig ur och nåde den som la minsta lilla press på henne :devil: Jag fick rida hem, lastade direkt på gårdsplan när vi kom hem igen och det gick lika bra som gången innan...
Vad beror detta på?? Tur att jag inte åkte iväg på tävling eller träning i alla fall för då hade det slutat med att jag fått rida hem igen..
Någon som har något bra tips att ge??

Sv: Svårt problem??

Hej,har samma problem med min häst,går på direkt på hemmaplan där han är trygg men när man ska hem då är han omöjlig,ingenting funkar,ibland går han in redan inom en halvtimme (en bra dag) annars kan det ta 1-3 timmar. Då det inte går att rida hem så står man där man står och är helt grinfärdig. Tycker det är jättekul att åka och träna men när det är så här blir det bara jobbigt,vad gör man?? Lycka till kram Maria

Ja, det är verkligen tråkigt :cry: Känns ändå skönt att man inte är ensam om problemet.. :crazy:
Vet inte riktigt vad man ska göra åt det, vågar ju inte åka nånstans för risken att bli stående/rida hem är överhängande och är det mer än 1 mil hemifrån är man inte så hemskt sugen på att rida hem kan jag säga :smirk:

Hade stora lastningsproblem med mitt sto, i början var hon livrädd, men efter något år övergick det till ren o skär isadighet. Det gick inte med linor ochdyl. utan det var bara att vänta ut henne och försöka locka med godis. Hon fick inte titta åt nåt annat håll än in i transporten, för att hon skulle ha så tråkigt som möjligt...=)

Hon kastade sig dock ut med jämna mellanrum o då (men bara då) fick hon skäll, av den enkla anledningen att det är farligt och jag ville att hon skulle förstå att hon gjorde fel.

I början kunnde det ta upp till 4 timmar men på slutet tog det ca 15 min o det tyckte jag var tillräckligt bra

Jag har haft problem med att lasta min unghäst, men har löst det på föjande sätt (numera lastar "han sig själv"). Jag skrev samma svar i tidigare fråga också... ;)

Backa! När hästen stannar - backa.... Backa långt! Hästar hatar att backa! Gå fram igen och om den stannar backa igen, ännu längre - över stock o sten, över diken mm. Gå framåt. OM den stannar backa, backa, backa! Se till att du inte är stressad, utan har all tid i världen att backa runt hela byn om så behövs!

Kan du inte ge mig ett tips på en ett söndergängat broddhål !!?? Om du är vaken och har lust så gå till hästvård och läs ur gängorna. Jag vill ha dit den, imorgon helst..

//Helena

Det fungerar dåligt att backa henne, hon blir bara förbannad o protesterar ännu mer :devil:

Som jag skrev så går hon på som en liten ängel när vi är hemma och jag kan till och med skicka på henne emellanåt men är som förbytt när vi kommer nån annanstans...
Får väl bara träna, träna o åter träna... :smirk:

Hej!
Står transporten alltid på samma ställe när ni lastar? gör du alltid samma när du lastar,tex går före eller "skickar" in hästen? har du alltid öppet mellanväggen eller står den där den skall?
Hästen är tydligen inte riktigt säker med transporten än. För att göra den osäker på hemmaplan är att förändra det som man alltid gjort innan, exp "skicka" in hästen i transporten, ställa transporten någon annanstanns när man lastar etc. Se hur hästen reagerar på detta? Vill hästen inte gå in eller tvekar när du gör något nu har bara transporten blivit en invan grej att göra hemma på gårdsplan. Det är många hästar som är svårlastade som gör då, går på hemma men inte när man skall hem igen. Också för att dom förmodligen tycker det är en aningen stressande ändå med transporten.

Åk inte heller första gångerna någonstanns och lasta av. Åk 10 min och lasta av hemma igen. Några gånger efter det lasta av hemma och lasta på igen och stäng men åk inte. Ofta gör man allt för fort, är hästen tveksam så tar det överhand.

Lycka till!

Ultrabeat skrev:
Hej!
Står transporten alltid på samma ställe när ni lastar? Ja, i stort sett.

gör du alltid samma när du lastar,tex går före eller "skickar" in hästen? skickar in/går före ca varannan gång

har du alltid öppet mellanväggen eller står den där den skall? har alltid mellanväggen åt sidan

Hästen är tydligen inte riktigt säker med transporten än. För att göra den osäker på hemmaplan är att förändra det som man alltid gjort innan, exp "skicka" in hästen i transporten, ställa transporten någon annanstanns när man lastar etc. Se hur hästen reagerar på detta? Vill hästen inte gå in eller tvekar när du gör något nu har bara transporten blivit en invan grej att göra hemma på gårdsplan. Det är många hästar som är svårlastade som gör då, går på hemma men inte när man skall hem igen. Också för att dom förmodligen tycker det är en aningen stressande ändå med transporten.

Åk inte heller första gångerna någonstanns och lasta av. Åk 10 min och lasta av hemma igen. Några gånger efter det lasta av hemma och lasta på igen och stäng men åk inte. Ofta gör man allt för fort, är hästen tveksam så tar det överhand.

Lycka till!

Tack för dina tips! Ska verkligen prova detta med att förändra, flytta transporten till typ baksidan o sånt.. Enkla saker eg. men ibland behöver man få hjälp med att "få upp ögonen" för sådana saker!! :idea: Du hjälpte verkligen mig att tänka efter :bow: :bow:
Lovar att meddela hur det går...

Idag flyttade jag transporten till baksidan av stallet (som vanligt sprang hon sidan om i hagen när jag körde förbi o verkligen följde efter transporten, verkar som hon gillar den ändå :confused: )
I alla fall så gick hon in jättefint... Satte mellanväggen på "rätt plats" o hon gick in fint då med med lite lite tvekan, knappt märkbar.. Så nästa steg blir att stänga o åka en runda runt kvarteret eller nåt :)

Min häst är också svårlastad på "bortaplan".
Vi avhjälper det genom att backa mot något, t.ex en vägg, så det blir lite begränsat utrymme att backa, sen tar vi en lina på ena sidan som bara "finns" där som hinder för henne att gå på sidan, då går hon alltid upp!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka